A kormány terve, miszerint 99 évre magánkézbe adná az ország legnagyobb pályaudvarait, heves vitákat és kritikákat váltott ki. Sokan aggódnak a közlekedési infrastruktúra jövője és a közszolgáltatások elérhetősége miatt, míg mások a privatizáció előnyeit
A kormány 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. Lázár János a televízióban magyarázta a terveket, tegnapi kritikája után Vitézy Dávid most Facebook-posztban állt ki a tervezet ellen.
Ahogyan azt tegnap jeleztük, a kormány a nemzetgazdasági szempontok hangsúlyozásával tervezi, hogy 99 évre magánvállalatok kezébe adja a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanjainak hasznosítását.
A pályázati kiírás 99 évre magánkézbe adná:
Január végén zárul is a pályázat, és tavaszra már ki is szerződnék 2025-től 2124-ig az összes budapesti pályaudvar ingatlanait és környezetüket.
Vitézy Dávid, a közlekedési és városmobilitási szakértő, legutóbbi LinkedIn-bejegyzésében figyelemfelkeltően tárta fel a városi közlekedés kockázatait.
Vitézy reagált Lázár János hétfő esti televíziós megjelenésére is.
Ha nem forgattam volna át a mindössze 7 oldalas pályázati kiírást, és nem lennék tisztában Lázár János tevékenységével, talán még el is fogadnám, amit az Egyenes beszédben nyilatkozott a budapesti pályaudvarok értékesítéséről. Szerinte ez egy igazi "win-win szituáció", ahol minden érintett jól jár a pályaudvarok 99 éves hasznosításával, ami mellesleg az ő "koncepciója" volt. A magántőke bevonása pedig...
- fogalmazta meg a korábbi közlekedési államtitkár.
Vitézy véleménye szerint a tervezetben csupán egy olyan nyertes létezik, aki nem más, mint a magánbefektetők. Ők ugyanis 99 évre birtokba vehetik az ország legforgalmasabb és legértékesebb pályaudvarait, valamint a mögöttük elterülő 89 hektárnyi értékes városi területet. Mindezt pedig anélkül, hogy bármiféle ellenértéket – legyen az egyszeri vételár vagy bérleti díj – fizetnének, ráadásul nem támasztanak semmiféle elvárást az utasok kényelme szempontjából, sem fejlesztési kötelezettséget, sem garanciát, és még város- vagy vasútfejlesztési terveket sem rögzítenek.
Hozzátette: a végén 99 év alatt annyit fognak keresni a kártérítéseken, mikor az állam fejleszteni akarja a vasutat és valamit módosítani a pályaudvarain, mint magán az ingatlanfejlesztésen.
Ez a budapesti állami vagyon leértékelése, nem pedig az állam és a magántőke közötti kölcsönösen előnyös együttműködés, különösen ilyen feltételek mellett.
Vitézy szavaival élve, a gondolatok kifejezése mindig egyedi stílust igényel. Érdemes figyelni a részletekre, s a mondanivalónkat színes képekkel, metaforákkal gazdagítani. Ezzel nem csupán a szöveg érdekességét növeljük, hanem a hallgatóság figyelmét is fenntartjuk. Bátorítsuk magunkat arra, hogy saját hangunkat megtalálva, merész módon közelítsünk a témához, így a mondanivalónk valóban emlékezetessé válik.
Kiemelte, hogy ami Bécsben zajlott, az éles ellentétben áll azzal, amit jelenleg Magyarországon Lázár János és csapata végez.
A szabadrablás nem ugyanaz, mint a város es lakói számára a hasznokat maximalizáló, átgondolt és közérdek által vezérelt városfejlesztés. Egyszerű példával élve: ha van egy lakásom, nem adom oda valakinek 99 évre bérleti díj nélkül úgy, hogy még a konyha felújítását se vállalja be biztosra ez idő alatt. Lázár János erre készül most az ország legértékesebb és legfontosabb pályaudvaraival - büszkén el is mondja a tv-ben
- Ezzel zárta le a gondolatait Vitézy.
Lázár János a televízióműsorban kifejtette, hogy a budapesti pályaudvarok felújítását követően Debrecen és Győr is prioritást élvezne, majd terveik szerint az összes vasútállomás esetében magántőke bevonásával kívánják fejleszteni a szolgáltatásokat.