Aki fényképezőgépével képes behatolni a lélek legmélyebb zugába.


A fényképészet világában rengeteg tehetséges alkotó tűnt fel, akiknek munkái forradalmasították a világképünket. Különösen figyelemre méltó Rogi André, akinek születése 125 évvel ezelőtt történt. Az ő neve mindenképpen nyomot hagyott a művészet történetében.

Sokszor beleesünk abba a csapdába, hogy a női művészeket nem önálló alkotókként, hanem XY művész feleségeként vagy élettársaként említjük, így sokkal inkább társuk identitása tűnik fel előttünk, mintsem a saját művészetük. A huszadik századi magyar művészetben azonban számos jelentős női alkotó lépett a reflektorfénybe, kezdve Boncza Bertától, Várnai Zsenin keresztül egészen Feszty Masáig és Anna Margitig. Az ő munkáik nemcsak a férfiak mellett álltak meg, hanem önállóan is gazdagították a művészeti palettát.

Klein Rózsa, a későbbi Rogi André 1900-ban látta meg a napvilágot Budapesten. Polgári neveltetésben részesült, érdekelte a zene és a festészet. André Kertésszel Párizsban találkozott, miután a húszas években Franciaországba ment, 1928-ban házasodtak össze. A francia főváros művészkerületében, a Montparnasse sugárút 75. szám alatt éltek. Házasságuk alatt Klein részt vett André Kertész munkájában, fotókon örökítette meg a legendás fotóst. A párizsi évek alatt megismerhette a korszak legnagyobb alkotóit: Man Rayt, Picassót, a magyar származású Brassaït (Halász Gyulát), sokukról máig érvényes fényképeket készített.

Munkásságát a retusálás és a hátterek újrafestése jellemezte, ami egyedi stílust kölcsönzött alkotásainak. Képzőművészeti és fotográfiai határokon átívelő kísérletei figyelemre méltóak voltak, és sikerrel valósultak meg. Különösen a női alanyok, például a prostituáltak portréi tükrözik a valóságot, hűen és szinte naturális módon ábrázolva életüket.

Rogi André művészete kétségtelenül figyelemre méltó, különösen sajátos portréi révén. Munkáiban látszólag nem érvényesültek az avantgárd képzőművészetek formabontó vizuális technikái, azonban ha alaposabban szemügyre vesszük portréit, felfedezhetjük, hogy alanyai jól felismerhetők, de a képek időbeli és térbeli kontextusa teljesen elmosódik. Ezzel André gyakorlatilag egy időn kívüli dimenziót teremt, amely lehetővé teszi, hogy a nézők szabadon értelmezzék az alkotásokat. Ezt írta Zalán Márk a Filmvilág augusztusi számában.

A tehetsége komoly elismerése, hogy André Breton író, költő, a szürrealizmus atyja Őrült szerelem címmel napvilágot látott verseskötetébe Man Ray, Brassaï és Henri Cartier-Bresson fotói mellé bekerülhettek Klein Rózsa képei. Ez a rangos elismerésnek számító megjelenés nem előzmények nélkül való: Klein 1934-ben készült fotóján az akváriumban meztelenül úszkáló festőművész, Jacqueline Lamba, Breton későbbi felesége látható. A kép elnyerte a szürrealizmus pápájának tetszését, s így szerepelt a verseskötetben.

Related posts