Annak is lehet Ügyfélkapu+ fiókja, aki nem rendelkezik okoseszközzel, és hamarosan érkezik egy újabb könnyítő megoldás!
Sokan szembesülnek azzal a kihívással, hogy nem tudnak regisztrálni az Ügyfélkapu+ rendszerébe, vagy nem tudják kihasználni a szolgáltatásait, mivel nem rendelkeznek okoseszközzel, mint például telefon vagy tablet. Bár a helyzet nem könnyű, léteznek alternatív megoldások, amelyek segíthetnek áthidalni ezt az akadályt. Kósa Ferenc, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) elnöke biztató hírekkel szolgált, miszerint hamarosan érkeznek a szükséges könnyítések.
Ahogyan már korábban említettük, január 16-ától az Ügyfélkapu megszűnik, helyét pedig az Ügyfélkapu+ (Ügyfélkapu Plusz) és a Digitális Állampolgár applikáció (DÁP) veszi át. Erre a lépésre azért van szükség, mert az Ügyfélkapu jelenlegi "egyfaktoros" bejelentkezési rendszer (felhasználónév + jelszó) már nem felel meg az európai uniós biztonsági előírásoknak. Ennek következtében elengedhetetlenné vált a "kétfaktoros" (2FA) bejelentkezés bevezetése. Fontos megjegyezni, hogy az új rendszer használatához okoseszközökre (telefon, tablet) lesz szükség, hiszen az Ügyfélkapu+ esetében a bejelentkezés és a regisztráció, míg a DÁP esetén az alkalmazás telepítése is ezek segítségével történik majd.
Ebben a cikkben összegyűjtöttük, hogyan lehet az okoseszközökkel átállni az új szolgáltatások egyikére, vagy akár mindkettőre. Azonban olvasóink között többen jelezték, hogy az ő készülékeik nem elég korszerűek, hiszen például Android 8-at használnak, ami már nem kap frissítéseket. Így nem tudják telepíteni a DÁP-ot, vagy bejelentkezni az Ügyfélkapu Pluszra a szükséges autentikátorral (Microsoft vagy Google). Sokan nem szeretnének új telefont venni, mert elégedettek a meglévő eszközükkel, vagy éppen nem engedhetik meg maguknak a jelentős kiadást, és az asztali számítógép használata is kihívásokba ütközik számukra.
Ezért összegyűjtöttük, hogyan használhatjuk az Ügyfélkapu+ platformot okoseszközök nélkül. Meglepő módon nem olyan lehetetlen a dolog, mint ahogy elsőre tűnhet.
Három különböző megoldás létezik egyelőre arra, hogy okoseszköz nélkül létrehozzunk és használjunk egy Ügyfélkapu+ fiókot:
A személyes ügyintézés természetesen sokak számára vonzó lehetőség, hiszen a fejlesztő IdomSoft tájékoztatása szerint a kormányablakok munkatársai szívesen nyújtanak segítséget a regisztrációs folyamatban és az alkalmazások kezelésében is. Azonban többen jelezték, hogy nem szívesen futkosnak a kormányablakokhoz minden egyes apróbb ügyintézés miatt, hiszen a sorban állás és az időpontkérés sok időt emészthet fel. Ez teljesen érthető, ezért most inkább fókuszáljunk a másik két lehetőségre, amelyek sokkal izgalmasabb alternatívát kínálnak!
A Verifyr szoftver legfőbb jellemzője, hogy kizárólag angol nyelven érhető el, így a használatához szükség van az angol nyelv ismeretére. Ha ez a képesség hiányzik, akkor mindenképpen szükség lesz valakire, aki le tudja fordítani a szükséges információkat. Fontos megjegyezni, hogy ez a személy hozzáférést kap a felhasználónevünkhöz és a jelszavunkhoz, ezért célszerű olyan valakit választani, akiben teljes mértékben megbízunk.
Fontos megemlíteni, hogy a Verifyr a felhő alapú tárolást alkalmazza, így bármilyen internetkapcsolattal rendelkező számítógépről könnyedén elérhetjük fiókunkat. Ezen kívül, eltérően más szoftverektől, itt kötelező regisztrálni, ami azt jelenti, hogy új profilt kell létrehoznunk a használathoz. Tehát az első lépésünk az, hogy rákattintunk a SIGN UP gombra, majd egy érvényes e-mail-cím és egy erős jelszó megadásával létrehozzuk a fiókunkat. Ezt követően egy megerősítő e-mailt fogunk kapni, amelyre kattintva elindíthatjuk az autentikációs folyamatot. Az alábbiakban lépésről lépésre összegyűjtöttük, mit kell tenned:
Ha minden rendben ment, akkor most már készen áll az Ügyfélkapu Plusz profilunk, és bármikor hozzáférhetünk. A belépéshez először is látogassunk el a Verifyr weboldalára, ahol be kell jelentkeznünk. Ott a One-time passwords szekcióban generálhatunk egy új jelszót. Ezt követően 30 másodpercen belül, az e-mail címünkkel, a jelszavunkkal és a Verifyr által kapott kóddal beléphetünk az Ügyfélkapu+-ba.
Ha ez a megoldás nem tűnik megfelelőnek, vagy esetleg túlságosan bonyolultnak találjuk, lehetőségünk van a TOTP.APP szolgáltatás igénybevételére is. Fontos azonban megjegyezni, hogy az oldal kizárólag angol vagy orosz nyelven érhető el, így elengedhetetlen, hogy legyen mellettünk egy megbízható személy, aki segít a fordításban. Ez különösen lényeges, ha nem beszéljük egyik nyelvet sem, és az is rendben van, ha az illető ismeri az adatainkat.
A TOTP.APP használata során egy jelentős eltérés figyelhető meg a Verify-hoz képest: míg a Verify esetében kötelező regisztrációt végezni és egy új profilt létrehozni, a TOTP.APP esetén erre nincs szükség. Azonban cserébe a TOTP.APP nem tárolja az adatainkat a felhőben, ami azt jelenti, hogy nem tudunk bármely internetkapcsolattal rendelkező számítógépről bejelentkezni. Természetesen van lehetőségünk erre, de ehhez a TOTP.APP bal alsó sarkában található "Download backup" gombra kell kattintanunk. Ezt követően egy .json kiterjesztésű fájl keletkezik, amelyet meg kell őriznünk. Amikor egy másik számítógépről szeretnénk belépni az Ügyfélkapu+-oldalunkra, a fájl visszatöltése érdekében a "Restore backup" gombot kell használnunk.
Mielőtt bárkit elriasztanánk, tekintsük át alaposan, lépésről lépésre, hogyan működik egy olyan szolgáltatás, amely teljesen biztonságos, ráadásul regisztrációra sincs szükség:
Ha minden lépést pontosan betartottunk, a profilunk mostantól aktív az Ügyfélkapu+ rendszerében, és bármikor be tudunk lépni. A folyamat lényegében a fent említett módon zajlik, egy kis eltéréssel: az Ügyfélkapu bejelentkezési felületén nem a hagyományos Ügyfélkaput kell választanunk, hanem az Ügyfélkapu Pluszt. Ezen kívül szükség lesz egy kód generálására a TOTP.APP weboldalon, majd be kell jelentkezni az e-mail címünkkel, a jelszavunkkal és a megkapott hatjegyű kóddal. Ne felejtsük el, hogy a kód csak 30 másodpercig érvényes!
A biztonságos bejelentkezés érdekében új könnyítések bevezetéséről is szó esett: értesüléseink szerint az e-mailes jóváhagyás mint második faktor is szerepet kaphat a folyamatban. Ezzel kapcsolatban Kósa Ferencet, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) elnökét kérdeztük meg. Elmondása szerint valóban napirenden van az e-mailes autentikáció alkalmazásának bevezetése.
A rendszer most már aktívan üzemel, hiszen átadásra került az IdomSoft fejlesztőcsapata számára, és jelenleg a tesztelési fázis folyamatában vagyunk.
- erősítette meg.
A személyes regisztrációval a kormányablakokban egy kicsit bonyolultabb a helyzet. Az illető véleménye szerint, ha valaki már rendelkezik Ügyfélkapuval, és szeretné megnyitni az Ügyfélkapu+ fiókját, akkor szüksége lesz egy okoseszközre – ami ebben az esetben nem áll rendelkezésre –, vagy egy laptopra. E nélkül nem tudja majd elvégezni a szükséges beállításokat, ami később lehetővé tenné a fiók használatát.
Kósa Ferenc a következőképpen reagált arra a kérdésre, hogy mennyire megbízható egy olyan szolgáltatás, mint a TOTP.APP, amelyhez nem szükséges regisztráció:
A Kiberbiztonsági Intézet alaposan elemezte a rendszert, és megállapította, hogy az megfelel a biztonsági követelményeknek.
Hozzátett még egy hasznos tanácsot: javasolja, hogy aki csak teheti, válassza inkább a mobileszközöket a Google vagy a Microsoft autentikátor alkalmazásának használatakor. Ennek az az előnye, hogy ezek az alkalmazások könnyen átvihetők, így ha esetleg elveszne vagy megsérülne a telefon, nem kell aggódni. Emellett kiemelte, hogy ezek a megoldások a legbiztonságosabbak, ezért ha valaki nem akar bajlódni QR-kódokkal vagy okostelefonokkal, érdemes inkább megvárnia az e-mailes hitelesítés bevezetését.
Folyó Gergely, az IdomSoft Zrt. vezetője, amely az Ügyfélkaput fejleszti, az InfoRádióban megerősítette, hogy az e-mailes azonosítási rendszer bevezetését január második felére tervezik. Ugyanakkor kihangsúlyozta, hogy konkrét dátummal egyelőre nem tud szolgálni.