Bár Lázárék ezt határozottan cáfolták, a MÁV már gőzerővel dolgozik a komlói vasúti pálya lebontásának előkészítő munkálatain.


Augusztus 18-án elsőként írtuk meg, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter elrendelte a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontását, valamint a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok átadását Komló városának.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a következő napon kiadott közleményében határozottan cáfolta, hogy bármilyen intézkedést hoztak volna a vasúti pálya megszüntetésére. Kiemelték, hogy csupán a vasúti pálya alternatívájának lehetőségeit vizsgálják, és jelenleg még nem született végleges döntés az ügyben.

Október folyamán a MÁV elkészítette a "Tervezési igény - magasépítési bontási munkák Komló területén" című dokumentumot, amely a helyi fejlesztések előkészítését szolgálja.

A 444 által közzétett anyagban az áll, hogy "a projekt keretében a vonatkozó vasúti ingatlanokon található összes épület, beleértve a terepszint feletti és alatti egyéb létesítményeket, valamint a közműhálózatokat, teljes körű bontásra kerül". Továbbá kiemelik, hogy "a bontási munkálatok során megőrizendő vasútüzemi technológia nem áll rendelkezésre".

A bontásra vonatkozik egy tervezési diszpozíció, ami a szükséges pontosításokkal jóváhagyás alatt áll. A 444 birtokába került dokumentum első mondata megerősíti augusztusi állításunkat, miszerint a pálya elbontását Lázár János rendelte el. A szöveg ugyanis így fogalmaz:

"az Építési és Közlekedési Minisztérium KAT/7051/2024/TTFFO számú levelével elrendelte Komló város területén a vasúti pálya és a hozzá tartozó létesítmények bontását és a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok Komló város részére történő átadását."

A bontási munkálatok megkezdéséhez elengedhetetlen a tervezési diszpozíció jóváhagyása. Ezzel kapcsolatban a MÁV fejlesztési és projekt-előkészítési igazgatósága december 19-én közös levelet küldött a vonatkozó MÁV-igazgatóságok vezetőinek, amelyben részletezte a szükséges lépéseket és elvárásokat.

A címzetteknek január 15-ig van lehetőségük a válasz megadására.

A komlói 47. számú vasútvonalon 2009-ben a Bajnai-kormány állította le először a személyforgalmat. A második Orbán-kormány 2010-ben visszaállította azt, az újranyitást a város fideszes polgármestere, Polics József is támogatta.

A vonal újabb bezárása sajnos elkerülhetetlenné vált. Lázárék 2023. augusztus 1-jétől hivatalosan átmeneti szünetet hirdettek, de a gyakorlatban a személyszállítást teljesen leállították. Míg a személyforgalom megszűnt, a jelentős teherforgalom továbbra is aktív maradt, így a vasúti pálya lebontása komoly hatással lehet a szállítmányozási rendszerre.

Augusztusban lehetőségünk nyílt arra, hogy Polics József polgármestert is megszólítsuk a komlói vonal jövőjével kapcsolatosan.

Related posts