A gázművekhez bejelentették a szivárgást, és a költségek a gépjárművére hárultak.


A gázszivárgás komoly kockázatokat hordoz magában, ezért a gázszolgáltatók azonnali reakciója elengedhetetlen a közbiztonság szempontjából. Egy XV. kerületi lakos tapasztalata jól szemlélteti, hogyan válhat a segítőkész szándék egy váratlan és aggasztó helyzet forrásává.

Az élet- és vagyonvédelem érdekében a gázszivárgást nagyon komolyan kell venni, és ha bárki ilyet tapasztal, akkor azt haladéktalanul be kell jelentenie - ad világos útmutatást az MVM. Ha szivárgás gyanúja merül fel, elkerülhetetlen a gázművek értesítése, de Katalin története ehhez biztosan nem csinál kedvet.

Az eset, amelynek kimenetele máig rejtély, 2018 augusztusában vette kezdetét. Katalin (a neve megváltoztatva) a XV. kerületben található, hat lakásos társasház lépcsőházában gázszagot érzett. Mint felelősségteljes lakó, azonnal értesítette az MVM Főgáz Földgázhálózati Kft.-t, a megfelelő hatóságot. A cég munkatársai hamarosan a helyszínre érkeztek, de már előre figyelmeztették, hogy függetlenül attól, hogy szükség lesz-e beavatkozásra, a kiszállás költsége (18,795 forint) a bejelentő terhére fog hárulni. Katalin nem volt elragadtatva a hírtől, hiszen ő az egész közösség biztonsága érdekében lépett, de végül elfogadta a helyzetet.

Vagy csupán annyival növeli meg a következő gázszámláját. Ennek tudatában az eset néhány héten belül már a feledés homályába is merült.

2024. október 31-én Katalin életében egy váratlan fordulat következett be, amikor a postaládájába egy furcsa tartalmú levél érkezett. A Főnix Faktor Követeléskezelő nevében érkező végrehajtási lap és foglalási jegyzőkönyv egy új világot nyitott meg előtte. A levélben érdeklődtek, hogy hol található az autója, hiszen a forgalmi engedélyére elidegenítési tilalmat jegyeztek be, és hamarosan készültek lefoglalni a Skodát árvezetéssel kapcsolatos ügylet keretein belül. Bár a levél első olvasásakor Katalin zavarodottan nézett a papírokra, mert fogalma sem volt, hogy miért került ilyen helyzetbe, a harmadik oldalra pillantva lassan kezdett tisztábban látni. Kiderült, hogy egy földgázszolgáltatással kapcsolatos elmaradt tartozás áll a háttérben, ami eddig rejtve maradt előtte. A levél bátorítónak szánt megjegyzése, miszerint addig használhatja az autót, amíg a lefoglalásra nem kerül sor, csak még inkább fokozták a feszültséget benne. Az események váratlanul felgyorsultak, és Katalinnak sürgősen lépéseket kellett tennie, hogy rendezze a helyzetét.

Az MVM ügyfélszolgálata kezdetben azt állította, hogy Katalinnak nincsenek tartozásai, és a fogyasztási helyen soha nem kellett lekapcsolni a gázt. Csakhogy a helyzet bonyolultabbá vált, és csak több telefonos érdeklődést követően derült ki, hogy a háttérben egy elmaradt kiszállási díj áll. Ezt a követelést az MVM 2020-ban átadta a Főnix Faktornak, így Katalin értesítést kapott arról, hogy az MVM már nem jogosult az ügyben intézkedni.

Egy dolog viszont világossá vált, hogy...

Csakhogy már 2018-ban sem az volt az állandó lakcíme, 2020 óta pedig az I. kerületi tartózkodási helyét is töröltette a lakcím nyilvántartásból, azaz éveken keresztül egy téves postacímre levelezett vele a szolgáltató.

Az eltelt időszakban a tartozás, beleértve a perköltségeket, kamatokat és munkadíjakat, már 143 ezer forintra nőtt. Ezt a kötelezettséget a 2 millió forint értékű Skoda Octaviára terhelték, figyelmeztetve, hogy amennyiben a tartozást nem rendezik, úgy 30 napon belül az autót árverezni fogják. A bírósági végrehajtásban részt vevő közjegyző azt tanácsolta Katalinnak, hogy éljen cím kifogással, és mellékelje az ehhez szükséges bizonyítékokat. Katalin ezt teljesítette, a közjegyző azonban – a saját javaslatára alapozva – elutasította a benyújtott kérelmet.

Mivel Katalin aggódott autója sorsa miatt, úgy döntött, hogy személyesen látogat el a végrehajtó irodájába, miután telefonon nem tudta elérni őket. Az ügyfélfogadáson azonban világossá tették számára, hogy őket nem érdekli a Katalin és az MVM között zajló jogvita, csupán az a lényeg, hogy valaki rendezze a 143 ezer forintot. Katalin végül kifizette az összeget, és egyúttal értesítette az MVM Főgáz Földgázhálózati Kft.-t, hogy az autó lefoglalása az ő hibájukból történt.

A gázszolgáltató december 2-i keltezésű levelében arra kérte Katalint, hogy bizonyítsa be, hogy rendezte a tartozását a behajtó céggel. Amennyiben ez a lépés megtörténik,

A fenti dokumentumok figyelembevételével Társaságunk intézkedni fog a kifizetett összeg és a 17.895,- Ft értékű díj közötti különbözet kártérítésének Ön felé történő rendezéséről.

Valóban gyorsan intézkedtek. 24 óra sem telt el, másnap, december 3-án újabb levelet küldtek, amiben Katalint már arról tájékoztatták, hogy

Sajnálattal értesítjük, hogy az Ön által benyújtott dokumentumok alapján a jogerős végrehajtási eljárást nem tudjuk felülvizsgálni. Ennek következtében a korábbi levelünkben említett kártérítés kifizetése sajnos nem lehetséges.

Ehhez a helyzethez két lényeges elemet fűztek hozzá: először is, Katalintól kértek elnézést az "esetlegesen felmerülő kellemetlenségekért"; másrészt tájékoztatták arról, hogy jogorvoslatért a békéltető testülethez fordulhat. Érdemes megemlíteni, hogy a Társaság is igénybe veszi a békéltető testületi eljárást a fogyasztói jogviták rendezése céljából, azonban nem kötelezi magát a testület döntésének elfogadására.

A kártérítéssel kapcsolatos álláspontunk változása miatt kérdéseket intéztünk az MVM-hez. Válaszukban csupán annyi szerepelt, hogy az Általános Adatvédelmi Rendelet, valamint az információs önrendelkezési jog és az információszabadság törvényei értelmében – külön felhatalmazás nélkül – harmadik fél számára információt nem adhatnak ki.

Related posts