A kínai döntéshozók véglegesen lezárták a kérdést: Magyarország történetének legnagyobb beruházása nem fog folytatódni.

A világ vezető akkumulátorgyártója, a kínai CATL, határozatlan időre leállította debreceni gyártóüzemének második fázisának előkészítését. A Telex beszámolója szerint a lépés mögött a Trump által kezdeményezett vámháborús fenyegetések miatti piaci instabilitás húzódhat meg.
A CATL felfüggesztette a debreceni akkumulátorgyár második ütemének előkészítését, és az építészeti tervezésben részt vevő csapat több tagját elbocsátották.
A vállalat 2022-ben bejelentette, hogy egy lenyűgöző, 3000 milliárd forintos befektetéssel 100 gigawattórás kapacitású gyárkomplexumot kíván létrehozni Debrecenben. A projekt három ütemben fog megvalósulni, ami jelentős fejlődést hoz a térség gazdaságában.
A 2023-as évben megkezdődött az első, körülbelül 1000 milliárd forintos gyáregység építése, amely már most is dinamikusan fejlődik. Az épületek már felépültek, és a gyártósorok telepítése jelenleg is zajlik. A próbagyártás várhatóan ősszel fog elindulni, míg a sorozatgyártásra télen számíthatunk. Az első ütem sikeres működtetéséhez a vállalat körülbelül 2000 új munkavállalót tervez felvenni.
A beruházás Magyarország történetének legnagyobb ipari fejlesztésének számít, amelyhez a magyar állam körülbelül 340 milliárd forintos támogatást nyújt, ütemezett formában. Fontos megjegyezni, hogy a projekt első szakaszához kapcsolódó állami támogatást a vállalat eddig még nem kapta meg.
Bár a CATL május közepén még optimistán nyilatkozott a projekt jövőjéről, és a második ütem előkészítése is javában folyt, ideértve a régészeti kutatásokat és az épületek tervezési folyamatát,
a vállalat most mégis a felfüggesztés mellett döntött.
A Telex forrásai szerint a döntés mögött főként Donald Trump által kilátásba helyezett vámháború és az ezzel járó piaci instabilitás húzódik meg. Bár a debreceni gyár elsődleges célja az európai piac ellátása, az amerikai vámok bevezetése közvetett hatással lehet rá, hiszen az Európában gyártott elektromos járművek egy része az Egyesült Államokba kerül exportra. Az importvámok magas szintre emelése jelentősen visszavetheti az európai akkumulátorok iránti keresletet.
A döntés mögött valószínűleg az is áll, hogy a CATL környezethasználati engedélyével kapcsolatos jogi viták továbbra is tartanak. Civil szervezetek indították a pert, kifogásolva az engedély megszerzésének körülményeit. Ez a hosszú ideje elhúzódó jogi procedúra újabb bizonytalanságot hoz a helyzetbe.
A CATL a Telex érdeklődésére a következő nyilatkozatot tette: "A célunk, hogy a gyártási folyamatok a lehető leghamarabb elindulhassanak, ezért minden erőnkkel az első üzemünk befejezésére és a termelés megkezdésére koncentrálunk. A második gyártóegység építésének elindítása egy alapos mérlegelést követően fog megtörténni, figyelembe véve a legfrissebb akkumulátortechnológiai fejlesztéseket és ügyfeleink igényeit."