"Egy normális országban teljesen elfogadhatatlan, hogy egy beruházó érdekei miatt bármilyen körülményeket figyelmen kívül hagyjanak."
Debrecenbe érkezésünkkor azzal a céllal indultunk útnak, hogy felfedezzük az utóbbi időszak egyik legizgalmasabb közlekedési projektjét, a Debrecen-Nagykereki (106-os) mellékvonalat, mielőtt a kínai CATL akkumulátorgyárának érdekében végleg bezárnák. Az élményünk a vonatpótló busz zötyögésével kezdődött, amely a vonal mintapontja, Pocsaj-Esztár felé vitt bennünket.
Két évvel ezelőtt megújították a mellékvonal egy 7 kilométeres szakaszát, azonban a többi rész állapota annyira leromlott, hogy fél évvel később számos járatot ki kellett vonni a forgalomból. Ezeket a kiesett vonatokat most vonatpótló buszokkal helyettesítik.
- mondta Király Bence, közlekedésmérnök és a Közlekedő Tömeg alelnöke, aki elkísért minket az útra. Ez a mellékvonal különösen közel áll hozzá, hiszen itt készítette a diplomamunkáját, így szinte minden talpfát ismer. A vasútvonal forgalma szempontjából figyelemre méltó, hogy kedden, csúcsidőn kívül is két buszra volt szükség, hogy az utasokat eljuttassák a céljukhoz. A buszvezetők munkája sem volt irigylésre méltó, hiszen olyan keskeny utcákon kellett navigálniuk, ahol alig fért el a jármű.
A busz hátsó részén két fiatal srác foglalt helyet, és hamarosan kiderült, hogy mindketten első alkalommal látogatnak el erre a helyre.
"Mozdonyvezetők vagyunk, és ma, a szabadnapunkon, eljöttünk, hogy búcsút vegyünk a vonaltól" - mesélték. Amikor megjegyeztem, hogy a MÁV nyilatkozata szerint csupán a forgalom szüneteltetéséről van szó, amíg az új nyomvonal felépítése be nem fejeződik, csak nevetgéltek.
Amit egyszer bezárnak, azt már soha többé nem nyitják ki.
- Közölték, hogy nem tehetnek nyilatkozatot, mivel az első dokumentum, amit a MÁV-nál alá kellett írniuk, a nyilatkozattételi tilalomra vonatkozott.




