Gyarmathy Éva írása a kormány nagycsoportos kísérlete kapcsán mélyrehatóan elemzi a politikai döntések hátterét és következményeit. Az írás során a szerző különös figyelmet fordít arra, hogy miként befolyásolják ezek a kísérletek a társadalom különböző ré


A szakértő véleménye szerint ez a rendszer a gyermekek legfőbb ellenfelévé vált. A beiskolázási kor csökkentése által kiváltott problémákat csak tovább súlyosbítaná.

Nehéz tisztán látni ennek a jogszabálytervezetnek az értelmét, mivel szakmai szempontból zavaros. Az alkotója látszólag nem rendelkezik kellő tapasztalattal a gyerekek világában. Olyan érzésem van, mintha az óvoda utolsó évét iskolai keretek közé akarnák kényszeríteni, ami teljesen elfogadhatatlan. Ehelyett éppen fordítva kellene megközelíteni a dolgot: az óvodai élményeket és módszereket kellene integrálni az iskolai oktatásba.

- mondta a Népszavának Gyarmathy Éva a szombatig társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetről, amelynek kritikus pontjaira elsőként a Civil Közoktatási Platform hívta fel a figyelmet. A Prima Primissima-díjas klinikai és neveléslélektani szakpszichológus az óvodai nevelés alapprogramjának módosításáról azt mondta: a gyerekek kötelező 6 éves kori beiskolázásával nőttek a problémák az oktatásban, ezt fogják most fokozni azzal, ahogy meg akarják oldani. Sok iskolaéretlen gyerek kerül iskolába, ahol hihetetlen szenvedéseken megy keresztül ő és a környezete is.

Azok, akik ezt a javaslatot kidolgozták, láthatóan nincsenek tisztában a mai fiatalok valóságával, vagy általában a gyerekek világával. Legyen szó a káros környezeti hatásokról vagy a ránk zúduló információk özönéről, a helyzet jóval bonyolultabb, mint ahogyan azt ők elképzelik. (...) Ha az iskolai kereteket elkezdjük az óvodai szintre levinni, a gyerekek még korábban találkoznak a kudarcélménnyel, mert olyan elvárásokkal néznek szembe, amelyekhez még nem állnak készen az agyuk fejlődése szempontjából.

- tette hozzá Gyarmathy Éva, gazdagítva a beszélgetést az őszinte gondolataival.

Szerinte ez a gyerekek bántalmazásával felérő bűn.

A véleménye szerint az óvodai ellátás jelenleg az oktatási rendszer egyik legjobban működő eleme, amelyet mindenképpen védeni kell. Különösen aggasztónak találja, hogy a tervezett változtatások veszélyeztetik a vegyes életkorú csoportok létét. Az óvodai környezetben természetes, hogy különböző korú gyermekek együtt játszanak és tanulnak, hiszen ez nemcsak a szociális készségeik fejlődését segíti, hanem a gondolkodásuk is gazdagodik, amikor egymástól tanulhatnak. Továbbá, rendkívül kockázatosnak tartja, hogy a gyermekek iskolába lépésének lehetőségét egy központi mérés alapján kívánják eldönteni.

Egy ilyen központi mérésnek kitenni kicsi gyerekeket végtelen ostobaság lenne.

Gyarmathy Éva szerint a 2020 előtti rendszer, amikor a gyerekeket ismerő szakemberek döntöttek az iskolaérettségről, kiválóan működött.

Ez a rezsim a gyerekek legnagyobb ellenségévé nőtte ki magát, a mindent központosítani és kontrollálni akaró őrület bűn rájuk nézve. Ha mindez megvalósul, már nem csak a nagyobbakat, de a kicsiket is elkezdik bántani, aminek súlyos következményei lesznek"

- tette hozzá a szakember. A Pedagógusok Szakszervezete Óvodai Tagozatának elnöke kifejtette: végre elértük azt a szintet, ahol az óvodai csoportok 85-90 százaléka vegyes összetételű, ám a tervezet e tekintetben jelentős visszalépést jelent. Vékony Tamásné a lapnak részletesen ismertette aggodalmait, és hangsúlyozta, hogy szerinte a tervezet szakmai szempontból olyan, mintha visszautaznánk az időben a '70-es, '80-as évek világába.

Related posts