Ügyfélkapu+: Mit várhat az, aki úgy érzi, hogy a kétlépcsős azonosítás 30 másodperce nem elegendő?
Fél perc van beírni az Ügyfélkapu+ regisztráció során a kapott kódot. De mi a helyzet, ha valakinek ez nem megy ennyi idő alatt, mert fizikailag képtelen rá?
Olvasónk, nevezzük Jánosnak, egy idős, tapasztalt férfi, akinek a szemei már nem látják úgy a világot, ahogyan régen. Beszéde lassú és nehézkes, a szavak kiejtése igazi kihívás számára. Lakása fogságában él, és sajnos nincs mellette senki, aki segíthetne neki a mindennapi teendőkben. Régebben kreatív munkát végzett, ahol a számítógép volt a legjobb barátja. Az elektronikus ügyintézés világában is otthonosan mozgott, az Ügyfélkapu révén könnyedén intézte ügyeit.
János elhatározta, hogy átregisztrál az Ügyfélkapu+-ra, de ezzel nem várt nehézségekbe ütközött. Kérdések gyötörték: vajon telepíthető-e a szükséges alkalmazás a régi telefonjára? A kollégák a Google Authenticatort ajánlották, de János nem volt biztos benne, hogy a QR-kód olvasására képes-e a nem éppen új készüléke. Ráadásul a telefonon érkező üzeneteket csak nagyítóval tudta elolvasni, és mivel lassan haladt, biztos volt benne, hogy a kétlépcsős azonosítás során rendelkezésére álló 30 másodperc nem lesz elegendő. Végül úgy döntött, hogy szakember segítségét kéri, és egy informatikust hívott a házához. Az informatikus körülbelül 40 perc alatt sikeresen beállította az Ügyfélkapu+-t János öreg számítógépén, és a nem túl fiatal telefonja segítségével is megoldotta a problémát.
Olvasónk esete kapcsán megkérdeztük a fejlesztőt, gondoltak-e azokra, akik a kódbeírást nem tudják 30 másodperc alatt abszolválni vagy fizikai adottságaik, vagy technikai eszközeik nem megfelelő volta miatt.
Az IdomSoft, az állami fejlesztőcég, válaszolt megkeresésünkre, és elmondta, hogy a kétfaktoros azonosításhoz kapcsolódó jelszógenerálás ütemezése a Google Authenticator legelterjedtebb beállításaihoz igazodik. Ez azt jelenti, hogy a hitelesítési folyamat során 30 másodpercre korlátozták az időkeretet - ez a technológiai keretek között meghatározott. Emellett kiemelték, hogy az Ügyfélkapu+ kétfaktoros azonosítása nem csupán mobiltelefonon, hanem asztali böngészőkön keresztül is elérhető hitelesítő szolgáltatásokat kínál. Továbbá arra is felhívták a figyelmet, hogy az akadálymentesítési intézkedések részeként január második felétől lehetőség lesz emailen keresztül kapott visszaigazoló kód használatára is az azonosítás során.
Ez jelentős előnyöket kínálhat, hiszen az időkorlát nem annyira szigorú (csupán 5 perc), ráadásul az elektronikus ügyintézést választó állampolgárok többsége már magabiztosan használja az e-mail küldő programokat. A személyes ügyintézés lehetősége továbbra is fennmarad, és a mobil kormányablakbuszok is elérhetők maradnak - olvasható a tájékoztatóban.
Több olvasónk jelezte, hogy a hagyományos Ügyfélkapu rendszerük már nem működik, annak ellenére, hogy a jelszavuk még érvényes. Decemberben a felület azt mutatta, hogy a megadott felhasználónév vagy azonosító hibás, vagy pedig a belépés sikertelen volt. Legutóbbi próbálkozásaik során, miután többször is kattintottak a belépés lehetőségére, a rendszer a belépés helyett egy figyelmeztetést küldött, amelyben 10 percet adva arra sürgette őket, hogy igényeljék az Ügyfélkapu+ szolgáltatást. Azonban a régi ügyfélkapuhoz való belépés lehetőségét már nem kínálta fel. Kíváncsian várjuk, mi állhat ennek a változásnak a hátterében.
Az IdomSoft válasza szerint az Ügyfélkapu jelenleg üzemszerűen működik, és elérhető - kivéve, ha az állampolgár már Ügyfélkapu+-ra váltott, mert akkor valóban nem tud az egyszerű egyfaktoros ügyfélkapuval belépni az állami felületekre. Amennyiben nem váltott Ügyfélkapu+-ra, és mégsem engedi be a rendszer, javasolják ellenőrizni, hogy helyesen adták-e meg az adatokat. Ha minden adat helyes, és így sem tudnak belépni, akkor ideiglenes technikai hibáról lehet szó, amit a 1818 telefonszámon vagy a [email protected] e-mailcímen lehet jelezni az ügyfélszolgálatnak.
Az egyfaktoros ügyfélkapu azonosítási szolgáltatásának központi leállítása 2025. január 15-én éjfélkor nem fog végbemenni egyetlen platformon sem - állították.
A Központi Azonosítási Ügynök nem kér semmilyen felszólítást az olvasóinktól, és ezt fontos hangsúlyozni. Ha valaki ilyet tapasztal, ajánlják, hogy mindenképpen lépjen kapcsolatba az ügyfélszolgálattal a megadott elérhetőségeken, lehetőség szerint képernyőképek csatolásával. Emellett figyelmeztetnek arra is, hogy érdemes ellenőrizni, nem egy adathalász oldalra tévedt-e az illető, hiszen a hivatalos állami weboldalon ilyen jellegű felszólítások nem fordulhatnak elő.
Végül, mivel nyakunkon január 15., amikor utoljára lesz használható a sima Ügyfélkapu, rákérdeztünk, mi lesz utána. Vagyis hogy ha valaki nem regisztrál 15-éig az Ügyfélkapu+-ra, akkor erre később is lesz-e lehetősége. Azt a választ kaptuk, hogy Ügyfélkapu+-ra regisztrálni bármeddig lehet, ezt nem érinti a január 15-ei határidő. De érdemes január 15-éig elvégezni vagy az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár (DÁP) regisztrációt, mert ezek hiányában az állampolgár nem tudni belépni az elektronikus ügyintézési felületeire. Vagyis János jól tette, hogy segítséget kért az informatikustól, és nem várta meg január második felét, amíg elindul az 5 perces azonosítás lehetősége.
Nemrégiben foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy a DÁP (Digitális Állampolgári Párbeszéd) már elég fejlett-e ahhoz, hogy postai azonosításra használhassuk, például tértivevényes levelek átvételekor. Emellett külön figyelmet szenteltünk annak is, hogy milyen változások várhatóak január 16-tól.