Az ukránok rendkívül felháborodtak: az orosz repülőgépek simán dominálják az F-16-osokat, ami miatt képtelenek hatékonyan szembeszállni a rájuk leselkedő veszéllyel.
Az ukrán Militarnyi egy hosszú cikkben firtatja annak problémáját, hogy az Ukrajnának átadott F-16-os vadászgépek nem kapták meg a szükséges modernizációkat, így pedig nehezen, vagy sehogy sem tudják felvenni a harcot az orosz rendszerekkel.
Bár 2023-ban még felmerült annak lehetősége, hogy az ukrán légierőnek szállítandó, a modernizáció különböző fokain álló amerikai gyártmányú F-16-os vadászgépek frissebb konfigurációt kaphatnak, ennek megvalósulásáról nem érhető el nyilvános információ.
Elképzelhető, hogy a gépek az átadó ország legutolsó frissítési megrendelése alapján jutottak Ukrajnába, és ezek túlnyomórészt az 1990-es évek MLU-modernizálásának eredményei. Ekkor került sor többek között a JASSM, JDAM, AIM-120D és más fegyverrendszerek integrációjára is.
A portál azonban kiemelte, hogy a korosodó F-16-osok továbbra is jelentős előnyben vannak a MiG-29-es és Szu-27-es vadászbombázókhoz viszonyítva. Ezzel együtt
A technológiai szempontból továbbra is az 1990-es évek eszközeire épülnek, miközben a 2000-es évek egyes fegyverrendszereinek jellemzőit integrálják.
Ezért nem képesek eredményesen szembeszállni az orosz légierővel, különösen a nagyszámú és nagy hatótávolságú Sz-400-as légvédelmi rakétarendszerek, amelyek komoly fenyegetést jelentenek a nyugati vadászgépek számára.
A tanulságot levonva, a portál a mihamarabbi MLU 2.0-ás frissítéseket sürgeti, természetesen a háború utáni időszakra vonatkozóan.
Ennek azonban jelentős műszaki, pénzügyi, gyártási, és nem utolsósorban bürokratikus akadályai is lehetnek. A műszaki paraméterek közé tartozik a kifutópályák korszerűsítése, és a technikusok képzése, illetve nélkülözhetetlen a gépvázak felújítása is.
Az ukrán F-16-osok számára egy másik lényeges kihívást jelent az elavult AN/APG-66(v2) radar, amely a célfelismerés terén jelentősen háttérbe szorul az orosz Szu-30 és Szu-35 viszonylag korszerű fedélzeti radarjaival szemben. Ebből következően, ha légiharcra kerülne sor, a helyzet komoly nehézségeket jelenthet az ukrán pilóták számára.
Egy orosz repülőgép jelentős előnyre tett szert, mivel sokkal gyorsabban képes észlelni egy ukrán F-16-os harci repülőt, és azonnal rakétát indítani ellene.
A légi harc hatékonyságának növelése érdekében elengedhetetlen lenne egy korszerű AN/APG-83 radar telepítése az orosz repülőgépeken. Ez a fejlesztés nem csupán a Szu-30/35-ösök számára biztosítana versenyelőnyt a légi összecsapások során, különösen a célok azonosítása terén, hanem jelentősen fokozná a gépek képességeit a földi célpontok ellen is.
Költséghatékony ideiglenes alternatívaként felmerülhet az AN/APG-68-as radarok integrálása, amely egy ilyen átmeneti megoldás révén nominalisan növelné az ukrán F-16-osok harci képességeit. Ugyanakkor, még e fejlesztés mellett is, a teljesítményük továbbra is jelentősen elmaradna a Szu-35-ösökétől.
Amennyiben a radarcsere elmarad, a repülőgép teljesítménye még mindig javítható, ha újabb rakéták, például a legfrissebb JASSM cirkálórakéták (AGM-154C) integrálása történik a merevszárnyú járművekbe. Ezek a rakéták jelenleg is, igaz korlátozott mértékben, de elérhetők az ukrán fegyveres erők számára.
Alternatívaként felszerelhető még norvég JSN rakétákkal (ezt eredetileg F-35-ösökre szánták, de az északi ország integrálta a saját F-16-os flottájába), a francia AASM Hammer bombákkal, német IRIS-T levegő-levegő rakétákkal
Hosszú távú megfontolások alapján elengedhetetlen a repülőgép törzsének korszerűsítése, a hajtómű cseréje, valamint a különleges Have Glass V bevonat alkalmazása. Emellett modern elektronikai zavarók beépítése is szükséges, hiszen ezek a funkciók mára már az F-16-osok alapfelszereltségéhez tartoznak.