Lázár ismét az osztrákokkal méri össze erejét szkanderezésben – miközben egy éve mindenki más már régóta túllépett ezen a témán.

Áldatlan állapotok uralkodnak a Szikszó felől Miskolc felé vezető M30-as autópályán: le van zárva a 33-as kilométer (Miskolc-észak) és a 41-es kilométer (Szikszó csomópont) közötti rész, így a régi 3-as főútra zúdul a forgalom - pokollá téve a környező települések életét. Megcsúszott a töltés, majd egyszerűen leszakadt az út. Bár a lezárás egy éve tart, a repedés sokkal régebbi. Eddig csak ígéreteket kaptak a környékbeliek, néhány hete azonban az asztalra csapott Lázár János. A vita tárgya az, hogy kinek kell állnia a javítás költségeit, ugyanakkor az is látszik: a miniszter nem akar repedt autópályával nekifutni a 2026-os választásoknak.
A felső aszfaltréteg "kaparása" egyfajta ideiglenes megoldás, azonban komolyabb útépítési munkálatoknak, vagy akár teljes rekonstrukciónak nyoma sincs - tájékoztatta lapunkat egy miskolci lakos, aki már hosszú ideje kénytelen kerülni a Szikszó mellett található, immár egy éve lezárt több kilométeres útszakaszt. Építkezésre utaló jelek nem is lehetnek, hiszen ahhoz építési engedélyek szükségesek, amelyek jelenleg hiányoznak, ráadásul a javítási és újjáépítési tervek sem kapták meg a szükséges jóváhagyást. A feladatok megtervezéséhez elengedhetetlen lenne tisztázni, hogy pontosan mi okozta az út megcsúszását.
Szalóki Viktor, az aHang civil szervezet politikai igazgatója a Strabag Építő Kft. által a miskolci aPont helyi szervezetnek küldött dokumentumra hivatkozva fejtette ki véleményét. Az irat szerint a javítási módszerek és technológiai megoldások még egyeztetés alatt állnak, és eddig nem kaptak hivatalos jóváhagyást, így a munkálatok ütemezése sem áll rendelkezésre. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ugyan szóban jelezte a Strabagnak, hogy elvárja a javítások befejezését 2025. október 31-ig, ám a vállalat ezt hivatalosan még nem erősítette meg - olvasható a közleményben.
Mi történt, kinek a felelőssége, hogy megcsúszott az út, és főleg mikor lesz végre megint járható az M30 - erre szeretnének választ kapni a helyi lakosok. Több tüntetés és akció után lakossági fórumot szervez hétfőre az aPont. Azt nem tudni, hogy milyen újdonság hangozhat el, legalábbis meglepő lenne, ha a meghívott, Lázár János építési és közlekedési miniszter megváltoztatná a véleményét. Az erős mondásairól ismert miniszter éppen egy hónapja rohant ki a szakaszt építő osztrák Strabag ellen, amikor kijelentette, hogy a felelősség egyedül a Strabagot terheli. Videóban üzente, hogy
Ez a példa azt illusztrálja, hogy a Strabag teljesítménye nem kielégítő, és a munkájuk minősége megkérdőjelezhető. Így felmerül a kérdés, hogy vajon indokolt-e, hogy Magyarországon megbízásokat kapjanak.
Lázár tényként jelentette be, hogy el kell bontani az autópályát, és újra fel kell építeni - megerősítve több ezer vascölöppel. Akkor arról beszélt, hogy februárban megkezdik a munkálatokat, és október vége a határidő a javításra, aminek a 4-5 milliárd forintos költsége a Strabagot terheli.
Kérdéseinket az okokkal, a felelősséggel, a költségekkel és a javítás ütemezésével kapcsolatban a minisztériumnál intéztük, de sajnos a múlt héten elküldött megkereséseinkre a cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz. Ennek következtében nem tudjuk, hogy az érintett eset összefüggésben áll-e egy másik, már lezárt üggyel: az M30-as autópálya közelében, Szikszó térségében ugyanis lezárták az M3-as autópálya felé vezető sávot, a 46-os és 39-es kilométerek között. A forgalom a szemközti irányban, sávonként halad, az Útinform tájékoztatása szerint "felújítás folyik".
Ezt a szakaszt nem a Strabag, hanem a francia Colas építette. Az ÉKM viszont eddig nem osztott meg információt arról, hogy mi indokolja a 2021-ben átadott rész felújítását, illetve miért növeli ez a környező településeken a közlekedési zűrzavart. Amint választ kapunk a minisztériumtól, azonnal tájékoztatjuk olvasóinkat.
Visszatérve a Strabag esetére - úgy tudni -, a minisztérium készíttetett a BME-vel egy szakértői vizsgálatot annak tisztázására, mitől csúszott meg az út. Ám az anyagot nem ismertette, és cikkünk írásakor úgy állt a helyzet, hogy más sem ismerhette meg a megállapításokat, mert sem a BME, sem a Strabag nem szólalhat meg az ügyben - a minisztérium ugyanis hallgatásra kötelezte őket.
Az útépítő szakmában kétségtelenül számos eltérő nézet kering, és ezek nem mindig tükrözik Lázár véleményét.