Másfél évvel ezelőtt avatták fel, de máris repedések jelentek meg a közel 1 milliárd forintos Zagyva-völgyi kerékpárúton.


Jelentős repedés jelent meg a Zagyva menti településeket összekötő, uniós támogatással kialakított kerékpárút Kisterenye és Pásztó közötti szakaszán. Ezt az utat, amelynek költsége közel 1 milliárd forintra rúgott, csupán másfél éve avatták fel. A kivitelező cég, a Penta Kft., elvileg a jótállás keretein belül vállalja a helyreállítási feladatokat. A helyzet még súlyosabb a Sirok, Tarnaszentmária és Verpelét közötti kerékpárút egy szakaszán, amely már több mint egy éve beomlott, és a pénzhiány miatt azóta sem újították fel. Ráadásul a Tokaj-Bodrogkeresztúr vonalon is komoly késedelmekkel kell számolni, hiszen a megcsúszott rézsű helyreállítása másfél évig tartott, és a munkálatok költsége meghaladta az 1 milliárd forintot.

Magyarországon egyre növekvő ütemben épülnek kerékpárutak, azonban a minőségük sok esetben kérdéses. Akár a tervezési, akár a kivitelezési folyamatokban hibák csúsznak be, az tény, hogy az ország különböző pontjain szinte mindenütt találkozhatunk problémás szakaszokkal. A kisebb repedések és a fák gyökerei által okozott kiemelkedések még a viszonylag könnyen elkerülhető úthibák közé sorolhatók, de vannak olyan helyek, ahol a közlekedés szinte lehetetlenné vált. Ráadásul nem minden esetben kötelezhetők a kivitelezők a szükséges javításokra, ami tovább nehezíti a kerékpárosok helyzetét.

Több centi széles és több méter hosszú repedés csúfítja el a Zagyva menti településeket összekötő kerékpárút Kisterenye-Pásztó közti szakaszát. A képeket egy kerékpáros töltötte fel a napokban egy Facebook-csoportba. Mint írta, az utat 2023 végén adták át, de csak most jutott el oda, hogy kipróbálja. És ez a látvány fogadta.

Rákerestünk, hogy milyen összegből és ki építette meg a kerékpárutat: egy ismerős névbe botlottunk. A kivitelezést ugyanis a Penta Általános Építőipari Kft. végezte el. Az a cég, amelyről pár napja megírtuk, hogy egyedül nyert el egy több évre szóló, több milliárd forintos keretmegállapodást a gödi önkormányzattól.

Az uniós támogatás révén, összesen 1,2 milliárd forintból megvalósult Zagyva-völgyi kerékpárút Bátonyterenyén a Bajcsy-Zsilinszky utcától indul, és Pásztón, a régi Palóc csárdánál csatlakozik a 2408-as számú országos közúthoz. A pálya zömében külterületen halad, párhuzamosan a vasúttal, és újonnan kiépített, 2,24 méter széles burkolattal rendelkezik. Csak kis mértékben érinti Tar, Mátraverebély, valamint Bátonyterenye belterületi úthálózatát. A kerékpárút teljes hossza 13 738,76 méter, amelyből 8 944,48 méter újonnan épített kerékpárút, míg 4 794,28 méter a kerékpáros nyomvonal kijelölése és felfestése.

A kivitelezés költsége a legutóbbi áremelkedést követően nettó 834 773 666 forintra rúgott.

Felvettük a kapcsolatot a projektgazda Mátraalja Térségfejlesztő Nonprofit Kft.-vel, hogy információt nyerjünk arról, érkezett-e már jelzés a problémával kapcsolatban, és ha igen, mikor történt ez. Továbbá érdeklődtünk arról is, hogy a kivitelező céget terheli-e még jótállási kötelezettség. Amennyiben nem, szeretnénk tudni, hogy a társaság képes-e helyreállítani az utat, és ha igen, mikor és milyen forrásból tervezik ezt végrehajtani.

A társaság válasza a következőképpen érkezett hozzánk:

A Mátraalja Térségfejlesztő Nonprofit Kft. pályázati források révén kerékpárutat hozott létre Bátonyterenye és Pásztó között. A kivitelező a nyílt közbeszerzési eljárás során került kiválasztásra. A tervek szerint a beruházás sikeresen megvalósult, a kivitelező a szükséges rétegvastagságokkal építette meg a kerékpárút pályaszerkezetét, az engedélyek és a kiviteli tervek betartásával. Az éves garanciális bejárás során azonban észleltük, hogy a burkolaton hosszirányú repedések alakultak ki. A problémák okainak feltárása érdekében szakértők bevonásával indítottunk vizsgálatot, hogy a szükséges javításokat a megfelelő technológiákkal végezhessük el. A kivitelezőt jótállási kötelezettség terheli, amelynek teljesítése érdekében vállalja, hogy mielőbb megkezdi a szükséges munkálatokat az érintett szakaszokon. A munkálatok kezdetéről a lakosságot időben tájékoztatni fogjuk, amint a pontos időpontot meg tudjuk határozni, mivel ebben az időszakban a kerékpárút használata korlátozott lesz.

A hivatalos tájékoztatás szerint nem építési hiba, hanem a 2024 júniusában történt extrém időjárás okozta a még újnak számító, szintén uniós forrásból épült, nettó 774,8 millió forintos Tarnaszentmária és Verpelét közötti kerékpárút egyik átereszének beszakadását.

Ahogy azt tavaly ősszel megírtuk, a javítására azért nem került sor, mert a munkálatok 27 millió forintba kerültek volna, de

erre az érintett önkormányzatoknak nem volt pénzük,

A garanciális javítás lehetőségével nem élhettem. Ennek következtében a beomlott kerékpárút állapota ma is hasonló, mint egy évvel ezelőtt – de talán már nem sokáig. Ezt a következtetést vonhatjuk le a siroki önkormányzat által megküldött válaszból, amelyet a megkeresésünkre adtak.

A jogszabályi előírásoknak megfelelően jelenleg folyamatban van a közbeszerzési eljárás, amely az extrém időjárási események által okozott károk helyreállításához szükséges források megszerzését célozza. E források biztosítása a közbeszerzési folyamat befejezését követően fog megvalósulni.

Megkerestük a kiírást az EKR-ben, amely szerint a helyszínen nemcsak a töltést állítanák helyre, de egy új, nagyobb kapacitású átereszt, egy biztonsági tartalék átereszt és új pályaszerkezet is építenének. A beruházás becsült értékét nem tüntették fel a dokumentumban, így egyelőre nem tudni, mennyibe fog kerülni a felújítás.

A Tokaj környékén biciklizők számára egy kis előny adódott, hiszen a Tokaj és Bodrogkeresztúr közötti kerékpárút, amely 2023-ban, alig az átadás után dőlt be a közúttal együtt, mostanra helyreállt. Ez a kerékpárút uniós támogatásból épült, nettó 775,3 millió forintos költséggel, a kivitelező pedig a Mento Környezetkultúra Kft. volt. Bár a helyreállítási munkálatokra sokáig várni kellett, végül sikerült rendezni a helyzetet, igaz, a javításokat már nem az eredeti kivitelező végezte.

Érdeklődésünkre a Magyar Közút Zrt. 2024 szeptemberében elmondta, a rézsűcsúszás helyreállításához kapcsolódó munkálatokat "külön erre a célra biztosított állami forrásoknak köszönhetően" tudták elindítani. A kivitelező a Colas Út Építőipari Zrt. lett,

A megkötött szerződés értéke nettó 1,1 milliárd forintot tett ki.

A tervek alapján a kivitelezés 150 napot igényelt volna, mivel a szóban forgó szakaszon nem csupán a kerékpárút helyreállítása volt szükséges, hanem az országos közút érintett részének újjáépítése is. Emellett új támfalakat kellett kialakítani, több mint 400 méteren csapadékvíz-elvezetést biztosítani, valamint új villamos földkábelt és vízvezetéket telepíteni. Azonban az első ütemterv szerint elvárt határidőre a munkálatok befejezése nem valósult meg.

A csúszás mögötti okokat a közbeszerzési értesítőben közzétett dokumentumok világítják meg. Az előzmények szerint első lépésként a Borsodvíz Zrt. munkavégzési engedélyére kellett várakozni. Ezt követően kiderült, hogy a munkaterületen található töltés megtámasztására 2023-ban ideiglenesen telepített szádfal a 2024. október 3-i geodéziai bemérés adatai szerint a Bodrog folyó irányába 13-18 mm-rel elmozdult. Ez a helyzet veszélyeztette a forgalom által használt meglévő útpályatöltés stabilitását. A megcsúszott töltés elbontása és kicserélése az eredeti tervek szerint nem valósulhatott meg, így a beavatkozás szakaszosan történt.

A munkavégzés ideje azért is megnövekedett, mert a talajcsere során a mélyebb rétegek jelentősen romlottak és felpuhultak.

A rétegek összenyomódásának és stabilizálódásának megvárása kulcsfontosságú lépés annak érdekében, hogy a kiépített kerékpárút és közút tartós legyen. Csak így kerülhetjük el a nem kívánt mozgásokat, süllyedéseket és repedéseket, amelyek a létesítmény idő előtti károsodásához vezethetnek.

A kivitelezés befejezésének határidejét ezért 2025. május 31-re tolták. Lapunk megkeresésére a közútkezelő azt a tájékoztatást adta, hogy munka addigra el is készült.

Katus Eszter

Related posts