Mi lehet a titok, amiért Magyar Péter ellen a Fidesz karaktergyilkos kampányai nem fognak bejönni? Talán az őszinte elköteleződés és hitelesség, amelyet a közönség értékel. Vagy lehet, hogy a politikai tájékozottság és a társadalmi kapcsolatok olyan erőss


Morcos arccal ücsörögtek a Fideszhez közel álló újságírók és influenszerek a Hír Tv stúdiójában, miközben idegesen túrták a hajukat. Lentulai Krisztián, a műsorvezető, mély sóhajjal osztotta meg csalódottságát Gajdics Ottóval és Kötter Tamással. Keserűen lamentált arról, hogy a fekete kampányok özönlenek, de bármennyire is igyekeznek, Magyar Péter ellen nem tudnak fogást találni. A beszélgetés során egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy a feszültség a levegőben vibrál, és a stratégiák láthatóan nem hoznak eredményt.

A jobboldali média szakmai szempontból igencsak vétekbe esett, amikor emberi oldalról támadták azokat, akik a nőbántalmazó és a bulizó, garázdálkodó énjét célozták meg. Utólag persze kiderült, hogy ezek a kritikák nem voltak túl hatékonyak. De vajon miért nem? Ez nem feltétlenül a mi felelősségünk. Azért, mert senki sem vette figyelembe azt a 15 évnyi feszültséget, amelyet a választói réteg magában hordozott, s amelynek tagjai mindent készek elfogadni ettől az embertől. Az ő vágyuk és hitük kizárólag a győzelemre összpontosít. Nem érdekli őket, hogy mennyire képes a kormányzásra. Ha ezzel foglalkoznának, akkor világosan látnák, hogy egy teljesen alkalmatlan személyről van szó.

2023 novemberében mutattuk be a Valótlanul című filmünket, ami arról szólt, hogy az Orbán-rendszer ipari típusú fekete kampányai milyen kíméletlenül szedik le a pályáról a rendszer kritikusait és a politikai ellenfeleket. A filmben megszólalók kivétel nélkül arról beszéltek, hogy az ipari fekete kampányokkal szemben lehetetlen védekezni. Tóth Balázs ügyvéd, aki számos kipécézettet képviselt már a bíróságon, így fogalmazott:

"Most ismertük meg az ukrán háborúban ezt a Bayraktar drónt, ami odamegy és sorozatvetőként darabokra szed valakit. Nekem a KESMA meg a Mediaworks az ilyen. Kijelölik a célpontot, fölé irányítják, szétlövik, és ez ellen egy laikus állampolgárnak nincs eszköze védekezni."

A Fidesz fekete kampányainak célpontjai egyöntetűen arról számolnak be, hogy a gombnyomásra minden irányból ömlő rágalmak, kompromatok ellen lehetetlen védekezni. Eleve nem egyszerű egy hamis vádat cáfolni, ehhez szerencsére is szüksége van a kiszemeltnek, de ha van is cáfolat, vagy akár évekkel később egy bírói ítélet, az sem veheti fel a versenyt a hatalom kommunikációs nehézfegyverzetével, ami a nyilvánosság jelentős részét uralja. Halk suttogás a fülrepesztő hangzavarban. Ráadásul ebben a játékban nem számítanak a cáfolatok, sőt azok gyakran csak újabb lendületet adnak a kampánynak.

De a Valótlanul bemutatója után három hónappal feltűnt a színen Magyar Péter, aki mára az egyetlen komoly kihívója a 15 éve uralkodó Fidesznek. A hatalomgyár nem sokkal az elhíresült Partizán-interjút követően a teljes gépezetet csapágyasra hajtva ment rá a Fideszből kiugrott ellenzéki vezérre. Nem sajnálnak sem pénzt, sem időt, sem embert, sem felületet, mindent és mindenkit bevetnek. Magyarországon ebben a pillanatban is kommunikációs szakemberek, amerikai és magyar tanácsadók, influenszerek, könyvelők, ügyvédek, közösségimédia-menedzserek, politikusok, vágók, operatőrök, PR-esek, forráskutatók százai dolgoznak azon, hogy leszedjenek a pályáról egyetlen embert. Egyelőre sikertelenül.

Krekó Péter, a Political Capital vezetője kifejtette, hogy becsléseik alapján a Fidesz 2024 februárja és júniusa között több mint egymillió eurót költött Magyar Péter lejáratására csupán a Facebook platformján. Ezen összeg nem tartalmazza a televíziós hirdetéseket, az óriásplakátokat, a Google hirdetéseket és más médiacsatornákat. Az említett időszakban a Tisza támogatottsága szinte megduplázódott.

Mi állhat annak hátterében, hogy a gépezet, amely sikerrel rombolta le Vona Gábor, Márki-Zay Péter, Juhász Péter vagy Donáth Anna közéleti megítélését, Magyarral szemben mégis hatástalanul működik? A választ keresve Krekó Péter, a dezinformációs kampányok szakértője, értékes betekintést nyújtott a jelenség mögötti okok feltárásába.

Related posts