Mindhárom jelentős hitelminősítő kedvezőtlenül értékelte a magyar légitársaságok teljesítményét.


A nagy nemzetközi hitelminősítők tavaszi értékelési ciklusa lezárult, és a prognózisok alapján a magyar gazdaság növekedése az idén csupán egy százalék környékén alakulhat. A kormány jelenleg fegyelmezetten kezeli a költségvetést, de ne feledjük, hogy közeleg a parlamenti választás, ami új kihívások elé állíthatja a gazdasági politikát.

Magyar idő szerint péntek éjszaka közzétette Magyarországra vonatkozó értékelését a Fitch nemzetközi hitelminősítő. Ezzel mindhárom nagy ház (Fitch, S&P, Moody's) tavaszi értékelése megvan, őszig nem lesz újabb kör. A közzétett értékelésekben, hitelminősítésekben nagyjából ennyi pozitívum lelhető fel: őszig nem lesz több értékelés.

A hitelminősítők egyre sötétebb színben látják a gazdasági növekedés jövőbeli kilátásait, sokkal pesszimistábban, mint ahogy azt korábban elképzelték.

Nem mellesleg az S&P stabilról a leminősítésre utaló negatívra rontotta Magyarország hitelminősítését. A másik két ház nem változtatott a besoroláson.

A kormány, egész pontosan a Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) persze azt hangsúlyozza, hogy Magyarország még mindig a befektetésre ajánlott kategóriában van mindhárom hitelminősítőnél. A tárca amúgy "Brüsszel elhibázott gazdaságpolitikájára", a német gazdaság gyengélkedésére és az Ukrajnának nyújtott segítségre szokott mutogatni.

Mindebben alig szemernyi igazság van, a német gazdaság gyengélkedése természetesen rosszul érinti a magyart, az Ukrajnának nyújtott hitelek és támogatások viszont éppenséggel semennyire sem. A külső tényezőkre való mutogatás azt sem magyarázza, hogy miért épp a magyar gazdaság teljesít ennyire gyengén - ráadásul évről évre.

A hitelminősítői értékelések egyik közös erőssége, hogy noha a magyar államadósság és a költségvetési hiány jelentős mértékben magas,

értékelik a kormány fegyelmezett költségvetési politikáját.

A büdzsé elsődleges (kamatkiadások nélkül számított) egyenlege ugyanis egyensúly közeli helyzetben van. Az NGM fogadkozik, hogy ez így is marad - a hitelminősítők azonban kockázatot látnak a közelgő országgyűlési választásban, illetve az arra időzített osztogatásban. Ami már el is kezdődött, elsősorban a többgyerekes nők jövedelemadó-mentességének bevezetésével.

A következő évi költségvetés képes lehet kezelni ezt az elmaradó bevételt, amennyiben a jövő év során valóban megvalósul egy jelentősebb mértékű gazdasági növekedés.

Kezd parodisztikussá válni, ahogy a kormány évek óta mindig a következő évre várja a gazdasági felpattanást. Most épp a repülőrajt évében kellene, hogy legyen Magyarország.

A kormány számára kedvező fejlemény, hogy az Európai Bizottság javaslatot tett a Magyarország ellen indított túlzottdeficit-eljárás felfüggesztésére. Azonban ez nem a költségvetési hiány sikeres csökkentésének, vagy a kormány jó irányba haladásának köszönhető. Az intézkedést ugyanis a kormány az uniós fegyverkezési program, a "ReArm Europe Plan/Readiness 2030" keretében kezdeményezte, kérve a nemzeti mentesítési rendelkezés (NEC) aktiválását. Ez a rendelkezés lehetőséget ad a tagállamoknak, hogy a védelmi kiadások növelése érdekében ideiglenesen túllépjék a nettó kiadások maximális növekedési korlátait.

Magyarország számára ez a mentesítés lehetőséget teremt a költségvetési keretek bővítésére. A kormány, amely folyamatosan bírálja a "háborúpárti" Brüsszelt, minden problémát a háborúra hárít, miközben állandóan hangsúlyozza saját "békepártiságát". Ezzel a fegyverkezésre fordított források révén próbálja meg növelni a költségvetési mozgástér mértékét.

Related posts