Orbán Ráhel álmai valóra válnak: közpénzből valósul meg a projekt, amely a NER szellemében, állami támogatással hozza el az immerzív színház világát.

Legalább 2,5 milliárd forintos állami támogatással terveznek létrehozni egy turisztikai látványosságként funkcionáló színházat a Millenáris területén. A befektetés kockázatát a magyar adófizetők vállalják, míg a projekt sikeressége esetén a nyereség Vági Bence, a Recirquel társulat vezetője körül összpontosul.
Budapest tele van felfedezésre váró csodákkal, de egy igazán különleges élmény, mint az immerzív színház, még hiányzik – nyilatkozta Orbán Ráhel, a miniszterelnök lánya, amikor a főváros turisztikai lehetőségeit elemezte a Mandinerben tavaly ősszel. Ne érezze rosszul magát, kedves olvasó, ha a világlátott Orbán Ráhelhez képest fogalma sincs arról, mi az, ami eddig még nem tette színesebbé Budapest kulturális palettáját.
Az immerzív színház egy olyan lenyűgöző művészeti forma, amely lehetőséget ad a nézőknek, hogy aktívan részt vegyenek a történetben, miközben felfedezik a filmes szintű részletességgel megalkotott díszleteket. Itt a közönség szabadon barangolhat, és közben párhuzamosan zajló jelenetekbe ütközhet, ahol néha maguk is szereplőkké válnak. A produkció, amely több órán át tart, egy laza, általában ismerős narratívát követ, azonban az élmény igazi esszenciáját a mozgás, a látvány és a kreatív gegek adják, nem pedig a dialógusok. Ezért a nyelvi korlátok sem jelentenek problémát a turisták számára – ahogyan Orbán Ráhel is hangsúlyozta –, hiszen a magyar nyelv beszélőinek száma csupán 15 millió.
Az illetékesek meghallhatták Orbán Ráhel szavát, mert az idei Oszakai Világkiállításra 20 milliárd forintért épült, Zoboki Gábor tervezte, szénaboglyát idéző Zengő Dóm is egy - a magyar népdalra épülő - immerzív színházat foglal magában. Ahol a cirkuszt újraértelmező Recirquel Társulatot vezető Vági Bence koncepciója alapján "a látogatók a magyar táj ihlette vizuális világon keresztül érkezhetnek meg egy univerzális, időtlen térbe". A miniszterelnök lányának rajongása is hozzájárulhatott ahhoz, hogy ez a drága show Magyarországon is meghonosodjon, méghozzá állami támogatásból. Orbán Ráhel és Vági Bence ugyanis jól ismerik egymást, sőt mindketten azok közé tartoznak, akik részt vesznek "a magyar turisztika megreformálásában" - ezt nem más, mint maga Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója mondta. De mindez csupán az expozíció, a nagy üzlet most következik.
Novemberben nyílik, de már most lehet jegyeket vásárolni a szintén Vági Bence és a Recirquel által létrehozott Walk My World című produkcióra, amely a Millenáris legnagyobb, B-csarnokában zajlik majd a hét öt napján. "A világon egyedülálló attrakció" hatezer négyzetméteren, negyven különálló, tízezernél is több kellékkel berendezett térben valósul meg, a betérők "saját útjukat járva fedezhetik fel Trója és Karthágó hőseinek történetét". A trójai csatamező, misztikus labirintus, katonai bunker, Karthágó nyüzsgő piactere, több méter magas, a művészekkel együttműködő robot, gigantikus trón, gépszörny, földről felemelkedő asztal és egyéb csodák várják majd a díszletvilágba belépő látogatókat.
A produkcióról a sajtó szerdán kap majd ízelítőt, de mi kíváncsian kutattunk a háttérben, hogy milyen forrásokból merítkezik a Vergilius által megörökített Dido és Aeneas története, amely most artisták által kel életre. Noha a cím arra csábít, hogy felfedezzük ezt a varázslatos világot, úgy tűnik, a készítők nem szívesen engedik, hogy bárki is bepillanthasson a kulisszák mögé.