Orbán Viktor újra lendületbe jött: mi rejlik a miniszterelnök interjúkörútja mögött? | 24.

Jelentősen megugrott az Orbán-interjúk száma. Összesítésünkből kiderül: a miniszterelnök augusztusig kevesebb mint ötnaponta leült valakivel társalogni, miközben előtte évekig másfél hetente lehetett csak kormányfői interjút nézni, hallgatni, olvasni. Júliusban pedig már minden harmadik napra jutott egy Orbán-beszélgetés. Ráadásul Orbán Viktor az interneten futó podcastokban bukkan fel, és időnként a propaganda peremvidékén is. Ez arról árulkodik: a Fidesznél úgy látják, változásra van szükség a kormányzati kommunikációban. A Donald Trump elnökválasztás előtti podcastturnéjára hajazó médiakampány eredményére azonban még korai lenne következtetni.
Kétségtelen, hogy az utóbbi időszakban a miniszterelnök interjúkészítési szokásai jelentős változáson mentek keresztül. Orbán Viktor mostanában sűrűn tűnik fel különféle médiumokban, és nem csupán a megszokott helyszíneken, hanem a propaganda határvonalán is fellelhető, meglepő helyeken. Az elmúlt hetek során felkereste szinte az összes olyan médiumot, amely a Fidesz irányvonalát támogatja vagy közvetlen kapcsolatban áll vele. Az interjúk többsége azonban nem a klasszikus értelemben vett sajtóinterjú, hanem inkább olyan beszélgetések, amelyek Donald Trump tavalyi, az elnökválasztás szempontjából rendkívül sikeres podcast-fellépéseihez hasonlíthatók.
Orbán és a Fidesz médiastratégiájának változása mögött biztosan sok tényező áll, de konkrét okokat nehéz megnevezni. Az eddigi közvélemény-kutatási adatok azt mutatják, hogy a választásokhoz közeledve a Fidesz népszerűsége csökkent: nyolc hónappal a voksolás előtt a kormánypárt 7 százalékpontot veszített támogatottságából az Európai Parlamenti választáson elért eredményéhez képest, míg a Tiszát 15 ponttal erősebben mérik. Az is figyelemre méltó, hogy a Fidesz saját kutatóintézetei is stagnálásról és a Tisza növekvő népszerűségéről számolnak be, ami világossá teszi, hogy a pártnak változtatnia kell a stratégiáján. Lázár János országjárása, a Harcosok Klubjának megalapítása, valamint a Digitális Polgári Körök létrehozása mind olyan lépések, amelyek a változás irányába mutatnak. Emellett a közszolgálati rádió reggeli műsora és a TrollFoci podcastja különböző közönséget céloz meg, ami azt jelzi, hogy a Fidesz szándéka a táborának szélesítése, és az Orbán-dömping ennek a stratégiának a része.
A Fidesz kommunikációja különös jellemvonással bír: bármilyen irányban is mozdulnak el, mindig a legmagasabb szintre emelik azt. Jelenleg éppen azon a területen és abban a szegmensben próbálnak felzárkózni, ahol úgy érzik, lemaradásban vannak, és ezt a Trumptól ellesett taktikát követve teszik. A miniszterelnök most hirtelen a közösségi média műsorok világában tűnik fel, és nem csupán havonta egyszer-kétszer, hanem az elmúlt két hétben szinte kétnaponta vált láthatóvá.
Török Gábor júliusban fogalmazta meg véleményét a jelenségről. Még korai lenne biztos következtetéseket levonni arról, hogy a kormányzati intézkedések valóban hatékonyak lesznek-e. Az elemző kiemelte, hogy a hatalom sosem fukarkodott a negatív kampány, az óriásplakátok, bizonyos kifejezések alkalmazása vagy új módszerek bevezetése terén. Azóta pedig egyre több Orbán-észlelés jelent meg a YouTube platformján.
Ha a rövid, pár kérdéses nyilatkozatokat, pódiumbeszélgetéseket, beszédeket és sajtótájékoztatókat nem számoljuk, csak a klasszikus, rádiós, tévés vagy írott formában közölt kérdés-válaszos interjúkat, az látszik, hogy Orbán Viktor az idén augusztus 7-éig több interjút adott, mint az elmúlt kilenc évben bármikor. Gyűjtésünk szerint 47-nél jár, ez azt jelenti, hogy
2025-ben a miniszterelnök ritkábban, mint ötnaponta, találkozott valakivel egy beszélgetésre.
Az általunk vizsgált, 2016-tól 2024-ig tartó időszakban átlagosan csak 11 és fél naponta adott interjút a miniszterelnök. Vagyis korábban másfél hetente válaszolt (túlnyomórészt baráti) kérdésekre, ami igazán nem sok, ha számolunk a nagyjából kéthetente jelentkező, alákérdezős rádióinterjúkkal - most viszont kis túlzással hetente kétszer megteszi ezt.