Sokmilliárdos osztalékfizetést követően a honvédség a hitelezők türelmét kéri.


Lélegeztetőgépre került a Magyar Vagon-csoport, miután Szalay-Bobrovniczky Kristóf miniszteri kinevezését követően Tombor András és Hernádi Zsolt, a Mol vezetője, közelébe került. A cég, amely nemrégiben egy orosz partnerrel közösen hatalmas vasútikocsi-megrendelést nyert el, most nehéz helyzetben van a Dunakeszi Járműjavító Kft. révén. Bár a cég eddig magántőkealap által irányított céghálón keresztül működött, az utóbbi időszakban közpénzből tartják életben. A Nagy Márton vezette tárca nem reagált a lapunknak küldött kérdésekre arról, hogy mennyi közpénzt fordítanak a vonatipar fenntartására. Egyes értesülések szerint a vállalat a Dunaferr által követett, nem éppen sikeres modellel próbálkozik, és lehet, hogy egy jelentős MÁV-os megrendelés nyújt majd neki kiutat a válságból. A helyzet bonyolultabbá vált az orosz-ukrán háború kitörése óta, amikor a cég osztalékát folyamatosan kivitték, most viszont sürgősségi intézkedésekkel próbálnak közpénzt biztosítani a vállalat számára, abban a reményben, hogy sikerül elkerülni a csődöt.

A kormány elkötelezett annak érdekében, hogy az ország védelmi kapacitásának megőrzéséhez kiemelt szolgáltatással hozzájáruló gazdasági társaságok fennmaradása és a dolgozók munkahelye az orosz-ukrán háború, valamint az orosz szankciók gazdasági hatásai ellenére se kerüljön veszélybe.

A Nagy Márton által vezetett Nemzetgazdasági Minisztériumtól a Magyar Vagon Dunakeszi Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft. és a hozzá kapcsolódó csoport pénzügyi helyzetével, valamint a kormány által tervezett mentőakcióval kapcsolatos kérdéseinkre egy zavarba ejtően semmitmondó válasz érkezett. A minisztérium csupán annyit közölt, hogy a felszámolási eljárás részleteiről kizárólag azok kaphatnak információt, akik "félnek" vagy "érdekeltnek" számítanak.

A megfogalmazott idézet szoros összhangban áll a dunakeszi járműgyártás helyzetének javításáról szóló augusztusi kormányhatározattal. Az eddigi "elhibázott brüsszeli" szankciók helyett most a tárca "orosz" szankciókra hivatkozik. A válasz különösen óvatosan hangzik, figyelembe véve, hogy az alábbi kérdéseket tettük fel a dunakeszi járműjavítóval kapcsolatban:

A vonatbiznisz krachjáról egyébként hivatalos bejelentés máig nem született, a cégiratok között sem bukkant fel ilyesmi, a nyilvánosság csak úgy értesülhetett a dologról, hogy a kormány egyszerre három intézkedést hozott augusztus elején:

Related posts