Telex: A debreceni CATL gyárban dolgozó magyar munkavállalók jelentős része elveszítheti állását.

A Debrecenben akkugyárat létesítő CATL-nél az elmúlt három hét során a korábban jelzett mennyiséghez képest drámaian, 150-200 munkavállaló mondott fel. A Telex információi szerint a cég jelenlegi és korábbi munkatársai attól tartanak, hogy a közeljövőben további leépítési hullámok várhatók. Az érintettek véleménye szerint a vállalat vezetősége a helyi magyar munkaerő helyett inkább kínai szakemberekkel kívánja feltölteni a gyárat. A legnagyobb nehézségekkel azok szembesültek, akik kifejezetten a CATL miatt költöztek Debrecenbe, hiszen számukra a hirtelen változás különösen fájdalmas.
A CATL vezetése május közepén tartott egy szűkkörű háttérbeszélgetést, amelyen hosszan magyaráztak a gyár elindulásáról. Tájékoztatásuk szerint akkor 650 alkalmazottjuk volt, és év végére további ezer főt akartak volna felvenni. A terv az volt, hogy az első debreceni gyáregység jövő év második felére tud majd teljes kapacitással termelni és addigra kétezer dolgozóra lesz szüksége.
A cég vezetősége arról számolt be, hogy kezdetben a gyár 60 kilométeres vonzáskörzetében kerestek munkavállalókat. Ezután azonban a toborzási területet kiterjesztették az egész országra, sőt, még a Románia határához közeli területeken is hirdettek állásokat. A vezetők hangsúlyozták, hogy a régióban a konkurenseikhez képest versenyképesebb, magasabb bérkínálatot tudtak nyújtani. Ennek ellenére úgy vélik, hogy a helyi munkaerővel nem tudják teljes mértékben feltölteni a gyárat, így számításaik szerint több száz Fülöp-szigeteki vendégmunkás bevonására is szükség lesz.
A portálnak nyilatkozó jelenlegi és volt alkalmazottak szerint a CATL idén rengeteg jó szakembert el tudott elcsábítani a konkurenciától. A cég nem sajnálta a toborzásra sem az energiát, sem a pénzt. Van olyan forrás, aki szerint a cégvezetés elkötelezettségét mutatta, hogy viszonylag sok magyarországi dolgozójukat küldték ki hosszú kínai betanításokra, miközben ehelyett választhatták volna azt is, hogy több kínai alkalmazottjukat küldik ide. Akkor azonban még fontosnak találták a helyi munkaerő kiképzését.
Bár a jelenlegi kirúgások hátterében álló döntéshozók és időpontok pontos ismerete hiányzik, érdemes megemlíteni, hogy a debreceni gyár élén idén márciusban jelentős változás történt. A CATL európai szegmense 2020 óta Jason Chen irányítása alatt állt, aki egyben a CATL Hungary Kft. ügyvezető igazgatójaként is tevékenykedett. Azonban idén márciusban őt leváltották, és a pozícióját Shen Feng vette át, aki 2019 óta a tengerentúli és európai piacokért felelős autóipari ügyvezető igazgatóként dolgozott.
Egy frissen elbocsátott munkavállaló véleménye szerint a hangulat fokozatosan megváltozott azóta, hogy az új vezérigazgató átvette a vezetést. A kínai középvezetők egyre inkább azt hangoztatják, hogy "nagy átalakulások várhatóak". A dolgozó tapasztalata szerint egyre gyakrabban hallani olyan megjegyzéseket, mint például "túl sokan vagytok", vagy "Kínában ugyanezt a feladatot harmadannyi ember végzi el". Ezzel párhuzamosan nőtt a feszültség és az aggodalom a csapaton belül, ami tovább fokozta a bizonytalanságot a jövőbeli munkakörülményekkel kapcsolatban.
A kínai munkavállalók jelentősen nagyobb hatékonysággal végzik el feladataikat, mivel hajlamosak a hétvégéket is a munkahelyükön tölteni.
Egy másik dolgozó szerint ebben az időben új kínai vezetők érkeztek a céghez, akik a korábbitól eltérő stílust képviseltek. "Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy valakit egy 30 fős csetcsoportban kirúgással fenyegessenek meg, most megtörtént."
Ezzel egy időben a toborzási folyamatokat is jelentősen lelassították. Egyes források alapján az új kínai vezetés már májusban, néhány kivételtől eltekintve, bevezette a létszámstopot.
A leépítések júniusban indultak el. A Telex szerdai hírportálján közzétett cikk alapján a CATL eddig körülbelül 50-100 munkavállalót bocsátott el, ám az írás megjelenése óta többen jelezték, hogy a valós szám ennél jóval magasabb lehet. Vannak, akik 150-200 kirúgott dolgozóról beszélnek, de olyan információk is napvilágot láttak, amelyek ennél is nagyobb létszámot említenek. Ha a leépítések a dolgozók által említett mértékben folytatódnak, akkor akár több száz magyarországi alkalmazott is elveszítheti a munkahelyét.
Úgy tudják, a karbantartás, folyamatmérnökség, ipari mérnökség, beszállítói mérnökség és minőségellenőri területekről mérnököket, technikusokat és operátorokat is elküldtek.
Többek szerint a kirúgás azokkal a legnagyobb kiszúrás, akik más városokból költöztek Debrecenbe a jobb megélhetés és biztosabb munkahely reményében. Több nekünk nyilatkozó dolgozó szerint voltak, akik külföldről, mások Kecskemétről, Budapestről és az ország legkülönbözőbb részeiről költöztek Debrecenbe, hogy a CATL-nél dolgozzanak.
A próbaidőn már túllépett egyének közül sokan úgy döntöttek, hogy hitel segítségével lakást vásárolnak Debrecenben, mivel a CATL miatt az egész családjukat a városba költöztették. Most sürgősen munkát kell találniuk, hogy képesek legyenek a hitelük törlesztésére.
Aggodalomra ad okot, hogy a magyar lakosság jelentős része várhatóan elbocsátásra kerül.
A munkavállalók véleménye alapján a kirúgások ezen a héten is tovább zajlottak, és feltehetően a következő napokban is folytatódni fognak.
A cégen belül egyre inkább terjed a hír, miszerint a kínai vezetés komoly lépéseket tervez a magyar munkavállalók létszámának csökkentésére. Többen úgy vélik, hogy a cégben dolgozó magyarok körülbelül 80%-át elbocsátanák. Emellett hallottak olyan pletykákat is, amelyek 90%-os vagy akár 95%-os leépítésekről szólnak, illetve olyan verzió is napvilágot látott, amely szerint július 15-ére, néhány kivételtől eltekintve, az összes magyar dolgozót elbocsátanák.
Bár a portál az utóbbi napok során interjút készített a CATL hét munkatársával, valamint két külső forrással, akik betekintést nyújtottak a vállalatban zajló eseményekbe, a pontos okokat senki sem tudta megmagyarázni a helyi munkaerő leépítésével kapcsolatban. Az egyetlen biztos információ, amelyet a források megosztottak, az az, hogy a döntés a cég kínai központjában született.
Többen kifejezték aggodalmukat azzal kapcsolatban, hogy a kínai fél elképzelései szerint az első gyáregység kizárólag kínai munkavállalókkal fog üzemelni, és a helyi irányítást csupán két év elteltével, a tervek szerint, a magyar szakembereknek adnák át.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium válaszában azt közölte, hogy jelenleg nincs megkötött támogatási szerződés a magyar állam és a CATL között, az esetleges állami támogatás nyújtása az Európai Bizottság és a magyar kormány döntésének függvénye. "A Kormány mindenkori elvárása ugyanakkor az, hogy a hazánkban működő beruházók minden tőlük telhetőt megtegyenek a magyar munkavállalók alkalmazása érdekében. Ezt az elvárást tükrözi a hatályos, nemrég szigorított migrációs szabályozás is" - írták. Hozzátették, hogy a vállalat belső munkaügyi döntéseivel kapcsolatban a CATL tud pontos tájékoztatást adni.
Szerdán részletes kérdéssorral kereste meg a lap a debreceni városházát, a polgármesteri kabinetirodától azt a választ kapták, hogy kérdéseinkkel forduljanak a CATL-höz. A vállalattól azonban nem kaptak reakciót.