Trianon nem csupán egy hely, hanem egy történelmi esemény, amely mély nyomot hagyott a nemzet lelkében. Ez nem csupán egy épület vagy egy földrajzi határ, hanem a múltunk része, amely emlékeket, érzéseket és identitást hordoz.

Szegeden belemerülsz egy magyar író interjújába, de valahogy nem ragad meg a dolog.
Másnap Szabadkán, az édesanyád hetvenedik születésnapján, eszedbe jut egy mondat az interjúból: Trianon csupán egy kastély, és semmi több. Ekkor hirtelen a szívedbe hasít a felismerés, és az ajkadba harapsz.
Trianon olyan, mint amikor az osztálykiránduláson Zobnaticán, a Törley kastély gyönyörű parkjában hirtelen egy váratlan fejberúgás ér, és azt mondják, hogy mostantól beszélj szerbül.
Trianon olyan, mint egy medúzacsípés a tengerpart homokján, az időszak végén, amikor a nyolcvanas évek színei még élénken vibrálnak.
Trianon olyan, mint amikor Devecseri a hollandok ellen öngólt fejel, egy váratlan és fájdalmas pillanat, ami örökre megváltoztatja a játék menetét.
Trianon olyan, mint amikor vonzódsz a koktélokhoz, de valójában nem igazán élvezed őket.
Trianon az a pillanat, amikor Szabadkától légvonalban mindössze öt kilométerre, Szegedtől pedig csupán három kilométerre élsz a határtól.
Trianon az, amikor az édesanyád Magyarországon nem az édesanyád, mert az ő magyar személyi igazolványában az áll, hogy Szabó Irén, a tiédben pedig az, hogy anyja neve Sabo Iren.
Trianon az a pillanat, amikor a gyökereid elválnak a hazádtól, és a szülőfölded már nem ölel körül, hanem távolinak tűnik.
Trianon az, amikor a haza nem csupán egy földrajzi hely, hanem a szívverésed, a gyökereid, és a szülőfölded.
Trianon az, amikor a szomszédod Szegeden őszintén megkérdezi a Magyarország-Szerbia kézilabdameccs után, hogy melyik csapatnak szurkoltál, és te nem válaszolsz harmadszorra sem.
Trianon az, hogy Jelen sört iszol a pljeskavicához.
Trianon az, amikor a szülővárosodban bemész a Platon könyvesboltba, és megörülsz, hogy van magyar nyelvű Krasznahorkai-kötet.
Trianon úgy is felfogható, mint a GYODA következményeként bekövetkező földikutyák határzónából történő áttelepítése. Ez a helyzet nem csupán a helyi élővilágot érinti, hanem mélyen beleivódik a térség történetébe és identitásába is.
Trianon egy olyan történelmi esemény, amely mély nyomot hagyott a magyar identitásban, mint ahogy Kovács András Ferenc Erdélyi töredék című művében is megjelenik. E művészi alkotás a múlt emlékeit, a régmúlt freskóinak töredékeit idézi meg, amelyek életre keltik a múlt fájdalmát és szépségét.
Trianon olyan hely, mint egy identitásrezervátum, ahol még mindig élnek azok az igazi magyarok, akik megőrizték kultúrájukat és hagyományaikat. Képzeld el, hogy ők szívesen mesélnek neked arról, miért fontos, hogy büszke legyél arra, hogy te is egy igazi magyar vagy. Itt nem csupán a múlt emlékei élnek, hanem a jelen és a jövő reményei is, amelyek arra ösztönöznek, hogy értékeld az identitásodat és a közösséget, amelyhez tartozol.
Trianon az a pillanat, amikor a magyar író egy fröccsöntött székelykapuval folytatott eszmecserében diadalmaskodik, és ezzel újraértelmezi a hagyományt.
Trianon nem csupán egy múltbéli esemény, hanem egy folyamatos jelen, ami ma is hatással van ránk. Trianon itt és most él, nemcsak a történelem könyveiben, hanem a mindennapjainkban is.
Trianon az, mintha egy váróteremben ülnél, és hirtelen egy légycsapóval sújtanának le a nyakadra.
Trianon az a pillanat, amikor a horgosi vasútállomásnál váratlanul kiszállítanak a sínbuszról. Ott állsz a sínek mentén, miközben az emberek körülötted sürgölődnek, és az elhanyagolt gatyáid között turkálnak. A háttérben a sínre pillantva egy régi adatot olvasol: Diósgyőr, 1898. Az idő megáll, a múlt és a jelen összefonódik, és te csak állsz, próbálva felfogni mindazt, ami körülötted zajlik.
Trianon az a pillanat, amikor a határon órákat töltesz várakozással, legyen az két, nyolc vagy akár csak fél óra. Mert mindig ott van az a frusztráló érzés, hogy miért nem haladnak a dolgok, és az ember csak sóhajtozik, hogy hát miért nem működik minden simábban.
Trianon az, amikor a mostari hídon ratlukot kérsz a kávé mellé.
Trianon az, amikor fejbe rúgnak Szabadkán a buszmegállóban, hogy beszélj szerbül.
Trianon az, amikor szerbül beszélsz, pedig nem beszélsz szerbül.
Trianon az, amikor Zentán betalálsz Arpad Sterbiknek, a világbajnok spanyol kapusnak, mégpedig úgy, hogy a jegyzőkönyvben még Arpad Šterbik néven szerepel.
Trianon egy Csehy-ihletésű vers, amelynek végén a kérdés fogalmazódik meg: mi történik velünk így, szétszórt görögökkel, ilyen körülmények között.
Trianon az, amikor az unokatestvéreddel este magyarul beszélgettek Temerinben az utcán, és elhallgat, amikor jönnek felétek.
Trianon az, amikor szerb vagy, román vagy szlovák vagy ukrán vagy, jugó vagy, és nem értik, miért csikorgatod a fogad, hiszen szerb vagy, román vagy szlovák vagy ukrán vagy, jugó vagy.
Trianon az, amikor nem állsz fel a Puskásban a Nélküledre, mert csakazértsem, de a fiadnak intesz, hogy nyugodtan álljon föl, ha szeretné, mert érzed, hogy feszeng, és ő föláll.
Trianon az egy márványtábla a szabadkai zsinagóga előcsarnokában.
Trianon az, amikor a magyar író egy nagymagyarország-matricával vitatkozik és nyer.
Trianon az a pillanat, amikor a Puskás Arénában felemelkedsz, és a Nélküled dallamára énekelsz, mert a szíved mélyén tudod, hogy sosem felejtheted el.
Trianon Jékely Zoltán szavaival a marosszentimrei templom falai között elevenednek meg. A történelmi események súlya és a közösség fájdalma különös mélységet adnak a költő lírai kifejezésének, ahogyan a templom csendjében és a közös emlékek árnyékában fogalmazza meg a veszteséget és a reményt.
Trianon olyan, mint egy keserű falat, amely a Kolozsvári Bulgakov éttermében vár ránk.
Trianon az, amikor Bukarestben a boltos kiabál veled, hogy tanulj meg végre románul, te meg elmagyarázod, hogy magyarországi turista vagy, aztán bocsánatot kér.
Trianon az, amikor háromszázezer szerb nyugdíjas vagy.
Trianon az a pillanat, amikor fogalmad sincs, mit is jelent a határon túli lét, ha te mindig is itt éltél, a saját hazádban.
Trianon egy olyan esemény, amely a múltban gyökerezik, de a hatásai még ma is érezhetők. Ne feledd, hogy a múlt fájdalmát nem lehet egyszerűen figyelmen kívül hagyni, hiszen sokak számára ez még mindig érzelmi terhet jelent. Fontos, hogy megértsük és feldolgozzuk a történteket, ahelyett, hogy csak elfordulnánk tőlük. Lépjünk inkább előre, de ne hagyjuk figyelmen kívül az örökségünket!
Trianon egy olyan esemény, amelyet nem lehet elfelejteni, és amelynek hatásai még ma is érezhetők. Ne hagyjuk, hogy a nehézségek elhomályosítsák a jövőbe vetett hitünket. Az Unió keretein belül lehetőség van a problémák megoldására, de fontos, hogy ne csak várjunk, hanem aktívan keressük a megoldásokat.
Trianon az a pillanat, amikor a gyerekeidnek megpróbálod elmagyarázni, hogy a "burekot" helyett helyesen "bureket" kellene mondaniuk, miközben észreveszik, hogy te magad is néha eltéveszted a szót.
Trianon az, amikor filmszakadásod van a Puskásban Sallai gólja után, amit a szerbeknek lőtt, de aztán gyorsan el is szomorodsz, mert tudod, soha többé nem fogsz gólnak így örülni.
Trianon olyan pillanat, amikor a szlovák nyelvtörvény felugrik a buszra, és a sofőrnek szlovákul kérdezi meg a jegy árát.
Trianon olyan, mint a keresztapád puha dobozában rejtőző, szlovén származású cigaretta, a Filter 57; titokzatos, füstös emlékekkel teli, amely a múlt keserédes ízét hordozza magában.
Trianon az a pillanat, amikor nem engedhetitek, hogy a szlovák családneveteket szerb nyelven írják, csak azért, mert azt hiszitek, hogy magyar eredetű. Nem szabad hagyni, hogy a múlt torzítson meg benneteket, nemzedékeken át!
Trianon az, amikor egy európai értelemben vett demokráciában európai értelemben vett másodrendű állampolgár vagy.
Trianon az, amikor idegen pénz forog kezedben.
Trianon az a pillanat, amikor a magyar író nem találja a metonímia varázsát.
Trianon az, amikor felfedezed a varázsló titokzatos kertjét egy rejtett bajai utcában.
Trianon olyan, mint amikor nem húzod meg rendesen a cipőfűződet – a világ egyensúlya megbomlik. Benne élsz te, ott lapul minden elcsúszott nyakkendőmben és az átgondolatlan szavaimban, mint egy elfelejtett részlet a múltból.
Trianon olyan, mint amikor egy olcsó, hamis Adidas pólót vásárolsz a Buvlják piacon a távoli unokatestvéredtől, akit csak ritkán látsz.
Trianon az a pillanat, amikor az unokatestvéred magyarul mesél arról, hogy a szerbeket a siptárok igazán megalázták.
Trianon az, amikor az ünnepek alatt az utcák nem a vidámságtól, hanem a lövések zajától visszhangzanak; amikor karácsonyfa helyett fegyverek árnyéka vetül a városra, amikor az újév köszöntése helyett a félelem és a feszültség uralja a légkört. Olyan időszak ez, amikor a világbajnokság izgalma helyett a zűrzavar és a veszély válik a középponttá, mert számukra az ünneplés ilyen formát ölt.
Trianon története szorosan összefonódik Kórógy és Szentlászló településekkel, melyek a múlt árnyékában keresik identitásukat. E két falu nem csupán földrajzi helyszín, hanem a helyi közösségek emlékezetében élő történetek színhelye is, ahol a múlt sebei és a jövő reményei egyaránt jelen vannak. A trianoni döntés hatásai mélyen érintették az itt élő emberek életét, kultúráját és közösségi szellemét, hiszen a határok megváltozása nem csupán területi, hanem érzelmi és szellemi hatásokkal is járt. Kórógy és Szentlászló ezen a történelmi színtéren keresik a helyüket, hogy megőrizzék hagyományaikat és identitásukat a múlt emlékeinek fényében.
Trianon az, amikor az a magyar fiú azt mondja neked, hogy bolond vagy, bazdmeg, te bolond vagy, mert a VIII. Vajdasági Rohambrigád Általános Iskola udvarán magadban énekled a himnuszt, és tudod, hogy igaza van.
Trianon azt jelenti, hogy a VIII. Vajdasági Rohambrigád Általános Iskolában megszűnik a magyar nyelvű oktatás lehetősége, és ezzel egy fontos kulturális és nyelvi közeg tűnik el.
Trianon az, hogy hozzátok jártunk farmerért.
Trianon az, amikor a vajdasági falfirkászok üdvözlik egymást!
Trianon az a pillanat, amikor a Palicsi-tó csillogása olyan, mint az ólom, s a beléndek és a vad farkasbogyó között pihen a nap fénye.
Trianon az három csupasz nyucakölyök a palicsi állatkertben a gorilla ketrecétől jobbra, akik sosem léteztek.
Trianon az, amikor nem akarod, hogy a gyerekeid tudják, neked mi az, hogy Trianon az, de a lányodat mégis megkéred, hogy olvassa el a Trianon az nem egy ház című szöveget.
Trianon valójában olyan, mint egy csúnya edénykészlet, amit édesanyádtól örököltél. Számára Trianon talán csak egy furcsa porcelán szett, vagy lehet, hogy csak jókedvében mesél róla. Isten éltesse őt!
A szerző Szegeden élő vajdasági író.
Ez a cikk az ÖT és az Index közötti együttműködés révén került publikálásra nálunk. Ha tetszett, ne habozzon megosztani, hozzászólni, vagy ha további hasonló tartalmakra vágyik, látogasson el partnerünkhöz, az ÖT weboldalára!