Az Ügyfélkapu+ és a DÁP fejlesztője reagált: Az átállás kérdése nem vitás.


Az IdomSoft Kft., az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás alkotója, hangsúlyozza, hogy a január 16-i átállás kérdése nem megvitatásra érdemes, hiszen az egyfaktoros azonosítás már nem felel meg az európai normáknak. Az új bejelentkezési módszerek viszont lényegesen biztonságosabb alternatívákat kínálnak. Az IdomSoft képviselői kiemelték, hogy mindkét rendszerben a regisztráció és az azonosítás zökkenőmentesen működik, és a funkciók folyamatos fejlesztése is a terveik között szerepel. A könyvelők számára pedig biztosították, hogy a rendszer megbízhatóan fog üzemelni.

Ahogy arról többször is beszámoltunk, az Ügyfélkapu január 16-ával megszűnik és helyét az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás veszi át, a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) részeként.

A könyvelők azonban eléggé aggódnak, hogy ez a változás mennyiben módosítja majd a munkájukat, amikor az ügyfeleik nevében járnának el, de esetleg nem tudnak majd belépni a fokozott biztonsági intézkedések miatt. Emellett Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke szerint mindkét rendszer hiányosan működik, egyik sem áll készen az éles bevetésre, ráadásul a magyar emberek egy része nem tud, egy másik része pedig akar részt venni a digitális reformban.

Pénteki cikkünket követően az IdomSoft Kft., amely az alkalmazás és a portál fejlesztéséért felel, tájékoztatott minket arról, hogy "az egyfaktoros Ügyfélkapu szolgáltatás nem felel meg az európai uniós előírásoknak az azonosítással kapcsolatban, így 2025. január 16-tól már nem lesz elérhető. Emellett fontos megjegyezni, hogy az uniós tagállamok többségében szintén megszüntették az egyfaktoros azonosítási megoldásokat a közigazgatási szolgáltatások területén."

A biztonsági intézkedések elengedhetetlenek, és nem lehet vitatéma, mivel az online csalások Magyarországon évente milliárdos veszteségeket idéznek elő.

- Megemlítették, hogy az Ügyfélkapu+ és a DÁP jóval szigorúbb és biztonságosabb bejelentkezési opciókkal bírnak.

Ruszin megjegyzésére, miszerint egyik program sem készült még fel az indításra, a fejlesztő válasza az volt, hogy "a szoftverfejlesztés természeténél fogva a szolgáltatások funkcionalitása folyamatosan fejlődik, de fontos kiemelni, hogy az azonosítási funkció mindkét esetben zökkenőmentesen működik." Kiemelték, hogy az Ügyfélkapu+ már 2022 szeptemberétől elérhető, és a DÁP-regisztrációt 2024 szeptembere óta bárki elvégezheti. Ezenkívül a Digitális Állampolgár alkalmazás egy átfogóbb program része (ez a DÁP), amely az Európai Unióval közösen kerül fejlesztésre.

A regisztrációs lehetőség mindkét esetben továbbra is elérhető. Az állampolgárok az interneten keresztül is intézhetik ügyeiket, ám akik a személyes ügyintézést részesítik előnyben, bátran kereshetik fel a kormányablakokat. Itt az ügyintézők szívesen nyújtanak segítséget bármilyen felmerülő kérdésben.

- reagálta le Ruszin azon kijelentéseit a cég, hogy az emberek egy része képességei, másik része akarata okán nem tudja regisztrálni magát a rendszerekbe.

Kifejtették azt is, hogy a könyvelők is könyvelőirodák számára is minden adott az átálláshoz, rendelkezésre állnak a jogszerű és biztonságos alternatívák - csak egyelőre ezekről még a könyvelők nem tudnak, Ruszin Zsolt megszólalása szerint. Pedig 2024 novemberében a NAV Nemzeti Adókonzultáció előadásán ezt a cég ismertette a tájékoztatás szerint és itt elérhető online is.

Az IdomSoft tájékoztatása alapján a digitális aláírás funkció már aktívan elérhető a DÁP rendszerében. Azonban a felhasználók számára a hozzáférés fokozatosan, lépésről lépésre történik, hasonlóan más, jelentős szolgáltatások bevezetéséhez.

Végül hangsúlyozták, hogy a DÁP nem kötelező jellegű, és a személyes ügyintézés lehetősége továbbra is rendelkezésre áll.

Related posts